2025.05.05.
Bács-Kiskun Megyei TIT

75 nap az óceánon

2025.04.28.
Szabadtéri Néprajzi Múzeum

Közösségek Hete 2025

2025.04.24.
Gyulai Almásy-kastély Látogatóközpont

Újabb díjban részesült a gyulai Almásy-kastély

2025.04.15.
Janus Pannonius Múzeum

Pécsett járt a MAMUTT

2025.04.15.
Petőfi Irodalmi Múzeum

100 év, 100 nap, 100 kincs

2012.09.28.
grafika, hír, képzőművészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:

Szeptember 28-ától Paul Gauguin ritkán látott grafikáiból nyílik kiállítás a zürichi Művészetek Házában. Bár a híres francia festő maga nem szorul bemutatásra, a tárlaton látható több mint 50 fametszete és litográfiája mindeddig szinte teljesen ismeretlen volt a nagyközönség előtt.

 

Az egzotikus utazások alatt született, különböző életszakaszokban készített grafikák kiváló állapotban maradtak fenn. A változatos szín- és formavilágú alkotásokat felvonultató, hiánypótló kiállítás a szakma érdeklődésére is számot tart, hiszen a különleges tárlat kiváló lehetőséget nyújt Gauguin különös világának felfedezésére, a látásmódjába és lelkivilágába való betekintésre.

 

A magángyűjteményben őrzött grafikák jórészt ismeretlenek a közönség előtt.

 

Paul Gauguint az általánosan elfogadott nézet szerint a modern festészet egyik megteremtőjeként tartja számon a művészettörténet, hagyatékként fennmaradt újszerű és sokoldalú grafikai munkásságáról azonban szinte sose esik szó. Pedig a hányatott életű, francia mester több mint félszáz, jórészt fametszetet és cinklemezes litográfiát alkotott, melyek egyedi technikájukkal tökéletesen szolgálták nonfiguratív, expresszív művészetének kifejezését.

 

A grafikák első csoportját, az ún. Volpini-szériát - melyek 1889-1892 között, Gauguin első déltengeri utazásai alatt születtek - a fekete és a sárga szín kontrasztja uralja. A Martinique szigetén, Tahitin és a maorik közt, Mataieán töltött évek új inspirációval és lelkesedéssel töltötték meg a művész rajzait, ugyanakkor a kiábrándultságot, a kilátástalanságot, valamint a szegénységgel és betegséggel való folytonos küzdelmet is hűen tükrözik.

 

1895-ban, miután második árverése teljes művészi értetlenséggel és anyagi bukással végződött, Gauguin hajóra szállt és örökre elhagyta Franciaországot. Ekkor, Tahitira való visszatérésekor fordult ismét a grafikák felé. Az ebben az alkotói periódusban készült metszetek szemmel láthatóan érzékenyebbek, személyesebbek, ugyanakkor komorabbak is: a betegségtől és szegénységtől meggyötört, kétségek, vágyak és félelmek közt vergődő ember drámáját tárják a néző elé.

 

Gauguin maga nyomtatta és alakította kedvére fametszeteit és litográfiáit.

 

A metszetek nem csak témájukkal, technikájukkal is kitűnnek az életműből. Gauguin ugyanis kivétel nélkül maga nyomtatta képeit, ráadásul - kifinomult technikai feltételek híján - eleinte meglehetősen kezdetlegesen, ügyetlenül, sokat rontva dolgozott. Ez a kísérletezés azonban végül semmivel össze nem téveszthető, egyéni stílushoz, váratlan érzelmi mélység és szokatlan színintenzitás megalkotásához vezetett.

 

A Gauguin-metszetek unikális gyűjteményéből nyílt exkluzív, időszaki tárlat szeptember 28-ától 2013. január 20-áig tekinthető meg a zürichi Művészetek Házában. A Heimplatzon álló múzeum hétfő kivétel minden nap nyitva tart, a teljes árú belépő 18 frankba - azaz átszámítva körülbelül 4200 forintba -, a kedvezményes jegy pedig 12 frankba kerül.

Kovács Adrienn