A legnépszerűbb impresszionista festőket és a 19. század viseletét rendezte izgalmas és látványos közös kiállítássá a párizsi Musée d'Orsay. A szeptember 25-én nyíló tematikus tárlaton a korabeli ruhák, kiegészítők, kellékek, parfümös üvegcsék és divatlapok színes sorához Renoir-, Manet-, Monet- és Cézanne-mesterművek nyújtanak művészi hátteret.
Impresszionista remekművek és korabeli ruhaköltemények találnak egymásra.
A múzeum első nagy őszi kiállítása részletgazdag és magával ragadó kultúrtörténeti áttekintés, mely virtuóz módon ötvözi a képzőművészeti tárlatot a divatbemutatóval. A kiállításon a számtalan divatrégiség és muzeális öltözék mellett olyan alkotásokban gyönyörködhet a nagyközönség, mint Pierre-Auguste Renoir derűs jelenete, A hinta, Édouard Manet stílustanulmánya, A párizsi nő vagy Cézanne egyik leghíresebb műve, a Madame Charpentier és gyermekei című családi portré.
A kiállítás gazdag és sokszínű anyagot tár a látogatók elé, melyek szinte kivétel nélkül a Musée d'Orsay törzsgyűjteményéből származnak. Az impresszionista festményeket és korabeli öltözéket felvonultató, nagyszabású kiállítás tárgyai témák szerint rendeződnek, a termek a Virágzó ruhaipar, A divat mint jelenség, Nők otthon, Látni és láttatni, A nő boldogsága, A párizsi világfi, Művészek és világpolgárok és a Szabadban címeken követik egymást.
A tárlat több meglepetést is tartogat, legfőbb attrakciója azonban kétségkívül Albert Bartholomé Az üvegházban című, 1881-es festménye, mely a művész nejét ábrázolja. A kép érdekessége, hogy mellette eredetiben megtekinthető a portrén szereplő fehér, kékpöttyös nyári ruha is, mely valóban a modell, Prospérie de Fleury saját ruhatárából maradt fenn. További érdekes adalék, hogy a különleges divatrelikvia tulajdonképpen csak egy véletlen szerencse folytán került a múzeum tulajdonába, a Bailly Galéria ajándékaként, még 1991-ben.
A divattörténeti festménytárlat januárban a tengerentúlon is bemutatkozik.
Bár az impresszionista festészetről sokaknak elsőre a tájképek és csendéletek jutnak eszébe, az irányzat követői legalább ekkora érdeklődéssel fordultak az emberábrázolás és a mindennapi élet pillanatainak megörökítése felé is. Előszeretettel festették például modelljeiket otthonukban, személyes tárgyaik között, ekképp emelve a hétköznapi élet színterét művészetté.
Nem véletlen tehát, hogy a kompozíciókban minden esetben kiemelt szerepet kapott a modellek öltözéke. A pompás báli ruha és a fess uniformis azonban a festők ecsetje nyomán átalakult: nem csak a kor, a státusz, de a személyiség és a lelkiállapot kifinomult kifejezőeszközévé vált.
A Musée d'Orsay új őszi, időszaki tárlata mindössze négy hónapig, egészen pontosan 2013. január 20-áig lesz látható Párizsban, azt követően ugyanis tengerentúli útra indul, és vendégkiállításként a New York-i Metropolitan Múzeumban, majd júniustól a chicagói Művészeti Intézetben is bemutatásra kerül.