2025.05.05.
Bács-Kiskun Megyei TIT

75 nap az óceánon

2025.04.28.
Szabadtéri Néprajzi Múzeum

Közösségek Hete 2025

2025.04.24.
Gyulai Almásy-kastély Látogatóközpont

Újabb díjban részesült a gyulai Almásy-kastély

2025.04.15.
Janus Pannonius Múzeum

Pécsett járt a MAMUTT

2025.04.15.
Petőfi Irodalmi Múzeum

100 év, 100 nap, 100 kincs

Örökség Kultúrpolitikai Intézet - Mozaik Múzeumtúra - Budapest
Cím: 1137, Budapest Jászai Mari tér 5.
2023.09.26.
hír
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Az Országos Közgyűjtemények Szövetsége (OKSZ) különdíját nyerte el az Inkluzív Mozaik Múzeumtúra Nap a Néprajzi Múzeumban című program. A különdíj ünnepélyes átadására szeptember 25-én a Magyar Természettudományi Múzeumban, a 21. Országos Múzeumpedagógiai Évnyitón, s a Múzeumok Őszi Fesztiválja nyitórendezvényén került sor.
Különdíjat nyert a Mozaik Múzeumtúra programja
Az „Inkluzív Mozaik Múzeumtúra Nap a Néprajzi Múzeumban” című program a budapesti Néprajzi Múzeum együttműködésében valósult meg 2023. május 3-án: az esemény elsődleges célja az inklúzió volt, így a múzeum ezen a napon fogyatékossággal élő és tipikus fejlődésű diákokat foglalkoztatott programjain. A tanulók vegyes csoportokban, ingyenes programokon vehettek részt a múzeum különböző kiállítási tereiben. A nap alapvető célkitűzése volt, hogy a csoportok lelki, fizikális kapcsolatba kerüljenek egymással, miközben interaktív módon, közösen fedezik fel a múzeum különböző kiállításait, tereit. Az aprólékosan összeállított programok, integrált foglalkozások lehetőséget teremtettek a kortárs kapcsolatépítésre és a tanulók szemléletének formálására.

A Molnár József és Kolostori Kincső múzeumpedagógusok által kidolgozott program az ICOM új múzeumi definíciója, kiemelten a hozzáférés, a befogadás és a sokszínűség szellemében jött létre. Hogyan lehet a Múzeum mindenkié, azoké is, akik fizikai vagy szellemi képességeikben korlátozottak, nem rendelkeznek az értelmezéshez – elvileg –szükséges tudással? Mit tehet az intézmény, hogy a múzeumlátogatás tapasztalatától senki se legyen megfosztva? Az inklúzió lényege, hogy tipikus fejlődésű és fogyatékossággal élő diákok egymással osztoznak a múzeumpedagógiai program élményében, egymással kapcsolatba lépve, a másik képességeihez igazodva végzik el a feladatokat, értelmezik és dolgozzák fel a foglalkozás során kapott ismereteket.

A program érdeme, hogy miközben a múzeumi kollégák számára is tapasztalatot jelent, a hagyományos foglalkozások eredményein messze túlmutatva az iskolás korosztály toleranciájára és nyitottságára épít, rekonstruálva egy olyan világot, amelyben a másik jelenléte természetes.

Az OKSZ különdíját szeptember 25-én, hétfőn ünnepélyes keretek között adták át a Magyar Természettudományi Múzeumban, Budapesten.