2021.10.18.
Déri Múzeum

Elefántok a Tiltott Városban

2021.10.15.
Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark

A közös kulturális emlékezet megtartó ereje

2021.09.17.
hír
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Azokat a csonthéjasokat nevezzük olajos magvaknak, aminek a belseje ehető, de azt egy kemény héjréteg veszi körül. Rengetegféle olajos mag van, mint például a dió, mandula, kesudió, mogyoró, napraforgómag és a tökmag is. Jelen cikkünkben áttekintjük a legnépszerűbbeket és azok jótékony tulajdonságait.
Az olajos magvak különlegességei
Az olajos magvaknak igen magas a fehérje- és a zsírtartalma, így tökéletes választás vegán vagy vegetáriánus étrendet követők számára. Ezeknek a többsége meglehetősen nagy mennyiségben tartalmaz cinket, vasat, magnéziumot, káliumot, kalciumot, foszfort, mangánt. Ezenfelül kiemelkedő a B-vitamin és az E-vitamin tartalmuk, de ezeken túl hatékonyan hozzájárulnak a zsírban oldódó vitaminok felszívódásához és tárolásához.

Dió, mogyoró, kesudió

Ki ne ismerné a diót, ezt az agyra emlékeztető csonthéjast, ami nem túl meglepő módon rendkívül jótékony hatással van az agyi funkciókra?! A fent felsorolt vitaminokon kívül nagy mennyiségben tartalmaz linolsavat és rostokat is. Salátákba és köretekbe ideális választás, de vigyázni kell vele, mert könnyen avasodik, így a későbbiekben akár problémát is okozhat.

Az egyik leginkább kedvelt ropogtatnivaló a földimogyoró, amit szinte mindenki ismer. Fogyaszthatjuk natúran, sózva, pörkölten vagy épp ezek kombinációjaként egyaránt. Hidegen sajtolt olaja vetekszik az olívaolajjal, de frissen fogyaszthatjuk salátában, nassolnivalóként, sőt akár Amerika nagy kedvenceként, mogyoróvajként is. Ezenfelül kutatások bizonyítják azt is, hogy napi indításként egy marék földimogyoró stabilizálja egész napra a vércukorszintet.

A kesualma végén található kis kinövés a kesudió. Mivel az almát teljes mértékben felhasználják Brazíliában, ahol ez megterem, így megtalálták a módját annak is, hogy hogyan hasznosítsák a kesudiót. Ennek köszönhetően világszerte elterjedt ez a finom olajos mag, így nem véletlen, hogy sokan megkedvelték.

Mandula, napraforgómag és további olajos magvak

mandula egy olyan csonthéjas termés, amelynek belseje sok vitaminban és ásványi anyagban gazdag. Nagyobb mennyiségű fogyasztása jótékony hatással van a rákra, azaz segít megelőzni a kialakulását. Mivel kiemelkedő a szénhidráttartalma, valamint a fenti vitaminokat is mind tartalmazza, így igencsak jó választás mindenkinek. Remekül karbantartja az inzulinszintet, így a nap bármely szakában fogyaszthatjuk, de a legjobb, ha reggeli környékén egy marék mandulával indítunk. Nézz körül a Magzsola kínálatában a jó minőségért!

Népszerű nevén a szotyi is rengeteg fontos és hasznos vitamint és ásványi anyagot tartalmaz, nem mellesleg pedig közkedvelt szabadidős tevékenység a szotyizás. Az apró szemek nagymértékben tartalmaznak fehérjét, foszfort és káliumot. Természetesen ezt is csak mértékkel érdemes fogyasztani, de ha meg tudjuk tartani az ideális mennyiséget, akkor nem lesz gond.