29 évvel ezelőtt, 1982. július 9-én nyílt meg az esztergomi Vármúzeumban - a
III. Esztergomi Fotóbiennálé keretében - a Kertész 41 képéből álló kiállítás. Az évforduló kapcsán a Magyar Nemzeti Múzeum elindította a 2011 szeptembere végén nyíló,
André Kertész Retrospektív című időszaki kiállítás honlapját.
André Kertésznek soha nem volt a munkássága egészét átfogó, annak valós arányait és hangsúlyait feltáró retrospektív kiállítása. A Jeu de Paume-ban 2010 szeptemberében nyílt, s onnan további két helyszínen bemutatott tárlat - melyet a Magyar Nemzeti Múzeum is fogad majd - ezt a hiányosságot szándékozik pótolni.
Fotográfusi tevékenysége több mint fél évszázadot ölel fel. Kertész (Budapest, 1894-New York, 1985) egyike azoknak a külföldre származott magyar mestereknek, akiknek nevét minden, fotográfiát kedvelő a 20. század legmeghatározóbb egyéniségei között tart számon.
A művész fotográfussá formálódásának első évei Magyarországhoz - Szigetbecséhez, a dunai tájhoz - kötődnek. Első felvételét 1912-ben készítette, majd az első világháború alatt a megszokott heroikus ábrázolósától eltérő, művészi képekben örökítette meg a katonaélet mindennapjait.
1925-ben érkezett Párizsba, hogy választott hivatásának, a fotográfiának éljen. A francia fővárosban azonnal a Montparnasse pezsgő művészvilágába került. Tehetsége hamar nyilvánvalóvá vált, s két év múlva már kiállítása nyílt az Au Sacre du Printemps galériában, 1933-ban elkészült híres
Torzulások című sorozata, majd 1934-ben megjelent első, Szajna partján, parkokban, utcákon tett kóborlásai során keletkezett, párizsi mindennapokat megörökítő képekből összeállított albuma, a
Paris vu par André Kertész (
Párizs, André Kertész szemével). A kor legjelentősebb illusztrált magazinjaiban, köztük a
VU-ben jelentek meg a fényképei.
Párizs után New York 1936-ban az egyik legnagyobb hírügynökséggel, a Keystone-nal kötött szerződése New Yorkba szólította, de az együttműködés rövidnek bizonyult, s helyette Kertész olyan tekintélyes folyóiratoknak kezdett dolgozni, mint a
House and Garden, a Harper's Bazaar és a
Vogue. 1944-ben kapta meg az amerikai állampolgárságot. 1949-től belsőépítészeti fényképezéssel foglalkozott. A Museum of Modern Art 1964-ben rendezett kiállítást a két éve visszavonult Kertész műveiből, amit további tárlatok követtek Tokióban, Stockholmban, Budapesten, Londonban, Párizsban stb. Az 1970-es évek közepétől a New York-i lakásának ablakából feltáruló látvány kötötte le művészi érdeklődését, és színes polaroid sorozatot szentelt felesége emlékének. Washington Square-i otthonában hunyt el 1985-ben.
A most elindított, és a www.mnm.hu/andrekertesz címen elérhető oldal folyamatosan bővülve mutatja majd be a magyar származású fotós munkásságát, a kiállítás eddigi állomásait és a tárlat igencsak gazdag anyagát, amelyek legtöbbjét a magyar közönség eddig még sosem láthatta.