Eseménynaptár
2017. április
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
2017.04.30. - 2017.04.30.
Budapest
2017.04.30. - 2017.04.30.
Budapest
2017.04.29. - 2017.04.29.
Kaposvár
2017.04.29. - 2017.04.29.
Kiskunfélegyháza
2017.04.29. - 2017.04.29.
Budapest
2017.04.29. - 2017.05.28.
Békéscsaba
2017.04.29. - 2017.05.01.
Mosonmagyaróvár
2017.04.28. - 2017.04.28.
Budapest
2017.04.28. - 2017.04.28.
Fülek
2017.04.28. - 2017.04.28.
Budapest
2017.04.28. - 2017.04.28.
Budapest
2017.04.28. - 2017.04.28.
Komárom
2017.04.28. - 2017.09.30.
Szeged
2017.04.28. - 2017.11.25.
Budapest
2017.04.27. - 2017.11.05.
Budapest
2017.04.26. - 2017.09.30.
Budapest
2017.04.25. - 2017.06.04.
Budapest
2017.04.24. - 2017.05.24.
Zirc
2017.04.23. - 2017.06.18.
Pécs
2017.04.23. - 2017.06.11.
Győr
Kassák Múzeum - Budapest
A múzeum épülete
Cím: 1033, Budapest Fő tér 1., Zichy kastély
Telefonszám: (1) 368-7021
Nyitva tartás: Sze-V 10-17
A program már nem tekinthető meg.
2017.03.20. - 2017.03.21.
avantgárd, Kádár-korszak, képzőművészet, konferencia, rendezvény, szakmai program, történelem, Újkor, újkori művészet, XX. század, XX. századi művészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
500 HUF
Belépő diákoknak
250 HUF
Belépő nyugdíjasoknak
250 HUF
A tudományos konferencia célja, hogy párbeszédet kezdeményezzen azon képzőművészeti gyűjtemények történetéről, amelyek gyűjtőkörébe beletartozik a szocializmus kori ellenkultúra és a kulturális ellenzékiség. Különös figyelmet érdemel azoknak a gyűjteményeknek az 1989 utáni átalakulása, amelyek az ötvenes évek elejétől a nyolcvanas évek végéig nem feleltek meg az államilag támogatott esztétikai ideológia kívánalmainak: a szocializmus korának periférikus gyűjteményei 1989 után gyakran a művészeti gyűjtés főáramába kerültek. E gyűjtemények tipologizálása fontos feladat. Állami vagy magán kezdeményezés volt-e a gyűjtés eredete? 1989 előtt vagy után születtek a gyűjtemények? Milyen típusú művészetet gyűjtöttek? — megannyi felteendő kérdés. A konferencia így szükségképpen az ellenzéki művészet kulturális emlékezetét is érinti, és a „kulturális ellenállás” fogalmáról is közös gondolkodásra invitál.

A kulturális ellenállás fogalma egy olyan diskurzus eleme, amely magában foglalja az avantgárd, a neoavantgárd, a non-konform, a nem-hivatalos, az alternatív és az underground művészet kifejezéseket is. Csakhogy ezek jelentése sokat változott a Rákosi-kortól napjainkig. Míg az ötvenes években a szürrealizmus és az absztrakció számított non-konformnak, addig a hatvanas évektől az akcionizmus és az új figurativitás vette át ezt a szerepet. A hetvenes évektől kezdve pedig a hivatalos kultúrpolitika esztétikai szempontból egyre engedékenyebbé vált, ami a nyolcvanas évekre ismét átírta az „ellenkultúra” jelentését.

A konferencia előadásai többnyire egy-egy konkrét gyűjtemény vagy gyűjtő „ellenkulturális” tevékenységére összpontosítanak. Az előadók műalkotásokon keresztül adnak képet arról, hogy mit is jelentett az adott gyűjtő szempontjából, illetve az elemzett gyűjtemény kontextusában a kulturális ellenállás, az alternatív művészet vagy az ellenkultúra fogalma. A hivatalos vs. nem-hivatalos művészet dichotómiáját árnyalandó nemcsak az avantgárd, illetve az új avantgárd (neoavantgárd) művészek munkásságát gyűjtők és dokumentálók tevékenysége lehet érdekes, hanem az is, hogy a hivatalos, állami tulajdonú gyűjteményekbe miként kerültek be avantgárd, non-konform, underground kultúrájú műalkotások. Joggal vélhetjük ugyanis, hogy éppen a megőrzés módjának elemzésén keresztül alkothatunk érthetőbb és korszakokon átívelő képet arról, hogy mit is jelentett az „ellenállás” a kultúra területén az egykori szocialista országokban.


Szervezők:

Kassák Múzeum
MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont COURAGE kutatóprogram