Eseménynaptár
2017. augusztus
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
2017.08.20. - 2017.08.20.
Veszprém
2017.08.20. - 2017.08.20.
Fehérvárcsurgó
2017.08.20. - 2017.08.20.
Ópusztaszer
2017.08.19. - 2017.08.20.
Szentendre
2017.08.18. - 2017.08.18.
Püspökladány
2017.08.18. - 2017.08.18.
Gyöngyös
2017.08.18. - 2017.08.18.
Kecskemét
2017.08.18. - 2018.01.31.
Eger
2017.08.18. - 2017.09.25.
Püspökladány
2017.08.17. - 2017.09.03.
Budapest
2017.08.17. - 2017.09.17.
Mosonmagyaróvár
2017.08.17. - 2017.10.15.
Debrecen
2017.08.14. - 2017.08.21.
Dunaújváros
2017.08.12. - 2017.09.30.
Székesfehérvár
2017.08.11. - 2017.10.23.
Fülek
2017.08.10. - 2017.09.03.
Budapest
2017.08.10. - 2017.10.31.
Pécs
2017.08.01. - 2017.09.01.
Budapest
2017.04.28. - 2017.11.25.
Budapest
2012.03.01. - 2012.03.31.
Vác
Kassák Múzeum - Budapest
A múzeum épülete
Cím: 1033, Budapest Fő tér 1., Zichy kastély
Telefonszám: (1) 368-7021
Nyitva tartás: Sze-V 10-17
A program már nem tekinthető meg.
2017.03.20. - 2017.03.21.
avantgárd, Kádár-korszak, képzőművészet, konferencia, rendezvény, szakmai program, történelem, Újkor, újkori művészet, XX. század, XX. századi művészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
500 HUF
Belépő diákoknak
250 HUF
Belépő nyugdíjasoknak
250 HUF
A tudományos konferencia célja, hogy párbeszédet kezdeményezzen azon képzőművészeti gyűjtemények történetéről, amelyek gyűjtőkörébe beletartozik a szocializmus kori ellenkultúra és a kulturális ellenzékiség. Különös figyelmet érdemel azoknak a gyűjteményeknek az 1989 utáni átalakulása, amelyek az ötvenes évek elejétől a nyolcvanas évek végéig nem feleltek meg az államilag támogatott esztétikai ideológia kívánalmainak: a szocializmus korának periférikus gyűjteményei 1989 után gyakran a művészeti gyűjtés főáramába kerültek. E gyűjtemények tipologizálása fontos feladat. Állami vagy magán kezdeményezés volt-e a gyűjtés eredete? 1989 előtt vagy után születtek a gyűjtemények? Milyen típusú művészetet gyűjtöttek? — megannyi felteendő kérdés. A konferencia így szükségképpen az ellenzéki művészet kulturális emlékezetét is érinti, és a „kulturális ellenállás” fogalmáról is közös gondolkodásra invitál.

A kulturális ellenállás fogalma egy olyan diskurzus eleme, amely magában foglalja az avantgárd, a neoavantgárd, a non-konform, a nem-hivatalos, az alternatív és az underground művészet kifejezéseket is. Csakhogy ezek jelentése sokat változott a Rákosi-kortól napjainkig. Míg az ötvenes években a szürrealizmus és az absztrakció számított non-konformnak, addig a hatvanas évektől az akcionizmus és az új figurativitás vette át ezt a szerepet. A hetvenes évektől kezdve pedig a hivatalos kultúrpolitika esztétikai szempontból egyre engedékenyebbé vált, ami a nyolcvanas évekre ismét átírta az „ellenkultúra” jelentését.

A konferencia előadásai többnyire egy-egy konkrét gyűjtemény vagy gyűjtő „ellenkulturális” tevékenységére összpontosítanak. Az előadók műalkotásokon keresztül adnak képet arról, hogy mit is jelentett az adott gyűjtő szempontjából, illetve az elemzett gyűjtemény kontextusában a kulturális ellenállás, az alternatív művészet vagy az ellenkultúra fogalma. A hivatalos vs. nem-hivatalos művészet dichotómiáját árnyalandó nemcsak az avantgárd, illetve az új avantgárd (neoavantgárd) művészek munkásságát gyűjtők és dokumentálók tevékenysége lehet érdekes, hanem az is, hogy a hivatalos, állami tulajdonú gyűjteményekbe miként kerültek be avantgárd, non-konform, underground kultúrájú műalkotások. Joggal vélhetjük ugyanis, hogy éppen a megőrzés módjának elemzésén keresztül alkothatunk érthetőbb és korszakokon átívelő képet arról, hogy mit is jelentett az „ellenállás” a kultúra területén az egykori szocialista országokban.


Szervezők:

Kassák Múzeum
MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont COURAGE kutatóprogram