Eseménynaptár
2024. április
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
2024.04.24. - 2024.04.24.
Érd
2024.04.23. - 2024.04.23.
Szombathely
2024.04.23. - 2024.04.23.
Érd
2024.04.20. - 2024.04.20.
Szeged
2024.04.20. - 2024.04.20.
Eger
2024.04.20. - 2024.11.24.
Budapest
2024.04.17. - 2024.07.21.
Budapest
2024.04.16. - 2024.04.16.
Érd
2024.04.16. - 2024.04.16.
Szeged
2024.04.12. - 2024.04.12.
Debrecen
2024.04.12. - 2024.04.12.
Sepsiszentgyörgy
2024.04.12. - 2024.04.12.
Szekszárd
2024.04.12. - 2024.07.11.
Budapest
2024.04.10. - 2024.09.01.
Budapest
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
Szombathelyi Képtár - Szombathely
A képtár épülete háttérben a volt zsinagógával
Cím: 9700, Szombathely Rákóczi F. utca 12.
Telefonszám: (94) 508-800
Nyitva tartás: Sze-V 10-18
A program már nem tekinthető meg.
2016.09.23. 18:00 - 22:30
előadás, műemlékvédelem, rendezvény, restaurálás, régészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
A programon való részvétel ingyenes.
Kutatók Éjszakája a Szombathelyi Képtárban!

I. MAKROKOZMOSZ - MIKROKOZMOSZ

18.00 Vig Károly (muzeológus, Savaria Múzeum): Mikrokozmosz – makrokozmosz

Világunkban a legkisebb hossz és az univerzum látható határa között hihetetlen nagyságrendek feszülnek. Az előadásban röviden áttekintjük az emberiség történelmének azt a szakaszát, amikor rájöttünk, mekkora is a körülöttünk létező világ.

18.20 Kovács József (tudományos munkatárs, ELTE Gothard Asztrofizikai Obszervatórium): Hat szám, amely meghatározta a jövőt

Az ember csak rövid időre tud előre tervezni, de a csillagászok akár milliárd évekre is előrelátnak, és egyre nagyobb biztonsággal jósolják meg az univerzumban bekövetkező történéseket. Talán a 20 000 milliárd év múlva bekövetkező utolsó felvonást is. Ki hinné, hogy ezért a gigászi hosszúságú időszakért mindössze hat fizikai paraméter finomhangolása a felelős?

18.40 Gálig Zoltán (művészettörténész, Szombathelyi Képtár): Pontokból világot 1. A pointillizmus

A pointillizmus virágkora a 19. század végére tehető, de hatása a mai napig megmaradt. A festészeti eljárás lényege, hogy a kép kis pontokból áll, és a végső látvány a néző szemében (agyában) jön létre. Az előadás a pointillizmus színelméleti alapjait mutatja be, régebbi és újabb művészeti alkotások felidézésével.

19.00 szünet

19.00 Kiss E. Csaba (restaurátor, Savaria Múzeum): Pontokból világot 2. Mindennapi tárgyrajzolás

A legbonyolultabb felületi struktúrájú tárgyat is megjeleníthetjük a papíron pontok megfelelően elrendezett halmazával. A pontok sűrűsödése agyunkban mélységként, árnyékos felületként jelenik meg, míg a ritkábban pontozott részeket kiemelkedőnek vagy világosabbnak látjuk. A gyorsított videofelvétel segítségével szemünk előtt percek alatt formálódik pontokból egy tárgy.

19.10 Vágvölgyi András (médiapedagógus, Szombathelyi Művészeti Szakközépiskola és Gimnázium): Ráközelítés – a nagyítás motívuma a filmekben

A téma vizuális formanyelvi vonatkozásai mellett narratív és filmelméleti vonatkozások is szóba kerülnek, Antonionitól Greenawayig, Vertovtól Balázs Bélán át, a francia avantgardtól Orson Welles rózsabimbó motívumán keresztül a Szárnyas fejvadászig.

19.30 szünet

II. TALÁNYOS ARÁNYOK

19.45 Vig Károly (muzeológus, Savaria Múzeum): Talányos arányok

Mitől látunk valamit szépnek? Valójában a válasz egyszerű, de elnagyolt. Az arányokon múlik minden, és ebben is kitüntetett helyet foglal el az aranymetszés. Nem is sejtjük, de áthatja világunkat. Ott rejtekezik a virágzatok, termések formájában, a matematikai konstrukciókban, a képző- és zeneművészetben.

20.00 Egri Balázs (építészmérnök, Mátis és Egri Tervező Kft.): Katedrális a kavicsban

Kiolvasható-e egyetlen alkotórészből egy hatalmas épület? Van-e összefüggés egy város és egy kilincs között? Létezik-e építészeti ökoszisztéma? Ezekre a kérdésekre keressük a választ az előadásban a világ építészeti remekeinek vizsgálatával.

20.20 Vig Károly (muzeológus, Savaria Múzeum): Mi kapcsolja össze a pagodakarfiolt és a Mandelbrot-halmazt?

Ha meg akarjuk mérni a szombathelyi Csónakázó-tó kerületét, nem mindegy, mekkora mérőrudat választunk. Ha felére csökkentjük a rúd hosszát, a mért kerület nem lesz kétszer hosszabb, csak törtrésszel. A jelenség mögött a fraktálgeometria áll. A fraktálok mindenütt felfedezhetők körülöttünk, és ábrázolva a matematikai konstrukciók legszebbjei közé tartoznak.

20.40 Balogh Lajos (muzeológus, Savaria Múzeum): Az apróvilág növényi csodái

A növényi szervezetek finomszerveződésének, mintázatának szépsége végtelen változatosságban jelenik meg erős nagyításban vizsgálva. A mikroszkóp forradalma immár több évszázada, egyre aprólékosabb betekintést enged ebbe a csodás apróvilágba.

21.00 szünet

III. RÉSZ ÉS EGÉSZ A RESTAURÁTOR MUNKÁJÁBAN

21.20 Ferencz Eszter (restaurátor, Savaria Múzeum): Az üvegek is öregednek?

Az üvegek is öregednek? Nehéz elhinni, pedig a folyamat a szemünk előtt zajlik, bár jeleit jószerivel csak mikroszkóppal érzékelhetjük. Az előadásból megismerhetjük az üveg öregedési fázisait az üvegrestaurálás folyamatában, és a kérdésre is választ kaphatunk: meghalnak-e az üvegtárgyak?

21.40 Kiss Ernő Csaba (restaurátor, Savaria Múzeum): Részletek ereje a restaurálásban

A restaurálásban a részletek különös jelentőséggel bírnak: megszámlálhatatlan apró öltés rögzíti a selyemdolmány felfeslett szálait, szabad szemmel láthatatlan cukorkristályok szilárdítanak szivacsos szerkezetű fa elemeket. Az előadás rámutat, hogy a tárgyak gyakran ezerszer ismételt óvatos mozdulatok eredményeként válnak újra egységben láthatóvá.

22.00 Kusztor Gergely (restaurátor, Savaria Múzeum): Fémek a restaurátor mikroszkópja alatt

Az előadás konkrét példák bemutatásával bizonyítja be a mikroszkópos megfigyelések (pásztázó elektronmikroszkóp, röntgen fluoreszcens spektrometria) fontosságát a megfelelő restaurálási eljárások és technikák kiválasztásában.

IV. GYAKORLATI BEMUTATÓK, FOGLALKOZÁSOK, KÉZMŰVESKEDÉS

18-22.00

Nagy Gergely (régész, Savaria Múzeum): Kő – papír – olló
Kő, papír, olló, avagy pattintott kövek mikroszkóp alatt. Valóban üti a kő az ollót? Vagy netán a papírt? Tényleg olyan kemény és megváltoztathatatlan, mint gondoljuk. Az emberiség születésekor a tartós eszközöket kőből készítették, talán az ő szerszámaik vizsgálatával fény derül a válaszokra is.

Dénes Nóra (fotográfus): Analóg fotográfiai kísérletek: nagyítás
A fotográfia kiterjedten alkalmazza a nagyítás trükkjét, sötétből világosat csinál, miközben újrateremti a negatív ezüstjébe zárt világot. De jóval többet is: új világot szül, amelybe bárki saját világát láthatja bele. A sötétkamra mindenki előtt nyitva áll, hogy önmaga is átélje a teremtés pillanatát.

Pungor Péter (kiállításrendező, Savaria Múzeum): Kaleidoszkóp
A kaleidoszkóp valójában egy végtelenül egyszerű optikai játék. Néhány szimmetrikusan elrendezett tükör megsokszorozza a csőbe helyezett színes tárgyak képét, amely a cső forgatásával végtelen számú variációban jelenik meg szemünkben.

Folyamatosan:
Elöregedett üvegtöredékek, kerámiák, fémek mikroszkópos vizsgálata

Játék:
Mikroszkópos fotók vetítése különféle alapanyagú tárgyakról. A cél, kitalálni milyen anyagból készült a tárgy.