Nyitó kiállítások
Záró
Eseménynaptár
2020. augusztus
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
2020.08.14. - 2020.08.14.
Gyula
2020.08.14. - 2020.08.14.
Kápolnásnyék
2020.08.14. - 2020.08.14.
Budapest
2020.08.13. - 2020.08.16.
Fülek
2020.08.12. - 2020.08.12.
Budapest
2020.08.12. - 2020.09.12.
Sepsiszentgyörgy
2020.08.11. - 2020.08.11.
Tatabánya
2020.08.10. - 2020.08.14.
Budapest
2020.08.10. - 2020.08.14.
Debrecen
2020.08.10. - 2020.08.12.
Eger
2020.08.10. - 2020.08.11.
Fehérvárcsurgó
2020.08.04. - 2020.10.25.
Budapest
2020.07.31. - 2020.10.18.
Budapest
2020.07.29. - 2020.10.25.
Budapest
2020.07.24. - 2020.10.30.
Baja - Szentistván
2020.07.24. - 2020.10.31.
Székesfehérvár
2020.07.19. - 2020.08.19.
Debrecen
2020.07.17. - 2020.08.17.
Kápolnásnyék
2020.07.17. - 2020.09.04.
Dunaújváros
2020.07.16. - 2020.08.16.
Hatvan
Pályázhatnak: tanulók, pedagógusok, szülők, fiatalok és felnőttek
Kiíró: 
Magyar Néprajzi Társaság, Néprajzi Múzeum
felhívás, néprajz
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
A rendkívüli pályázati felhívásunk ötletét a járvány okozta rendkívüli társadalmi helyzet adta. A karanténhelyzet ellensúlyozására indítjuk útjára az Így olvasunk mi! - című gyűjtőpályázatot.


Gyűjtsük össze és írjuk le „Hogy olvasunk mi?”

Az olvasás az egyik legemberibb képességünk! A mai és reális olvasási szokások összegyűjtése, leírása (esetleg elemzése) a legjobb pályamű téma. Kérünk Benneteket, hogy az olvasás szeretetét mindenáron ne hangsúlyozzátok. Nem is szükséges. Ne legyen olyan a pályamű kicsengése, mintha könyvbagoly írná. Ha például a krimit, vagy az internetes böngészést kedveled, arról számolj be a pályaműben. Az is olvasás. Kíváncsian várjuk azokat a pályaműveket is, amelyekben mások (egyén vagy csoport) olvasási szokásait írjátok le. Érdeklődésre számot tart minden olvasáshoz kapcsolódó szokás, tárgyi kellék bemutatása, gyűjtése a jelenben és a múltra vonatkozóan egyaránt - időkorlát nélkül.


Kik pályázhatnak?

A tanulók, pedagógusok, szülők, fiatalok és felnőttek pályamunkáit várjuk. Az olvasás 21. századi új eszközeinek (mint például táblagép és e-olvasó) a mindennapjainkban való használatát különösen szívesen vesszük, minél több pályaműben dokumentálva várjuk.

A Pályázat célközönségét a szakmánk képviselői és a gyűjtők együtt képezik!

Várjuk tehát az olvasás néprajza témával foglalkozó, az iránt érdeklődő kollégáink pályaműveit. Fogadjuk a folkloristák, az etnográfusok és az antropológusok még nem publikált és friss kutatásból eredő szakírásait, elemzéseit. Várjuk publikálatlan auto-etnográfiai írásaikat. A Felhívásunkra beérkező pályamű írásaik a Néprajzi Múzeum Etnológiai Archívumában kerülnek elhelyezésre és kutathatóvá válnak, valamint a néprajzi gyűjtés szaklapjában, a Tradíció Magazin következő számaiban jelenhetnek meg.


A megpályázható három kategória:

1. egyénileg általános iskolai tanulók vagy tanulócsoportok (5-12 fő) és pedagógusok, a korosztály olvasási szokásainak
kutatása iránt érdeklődőket. Alkategóriák:
a. alsó tagozatos tanuló és/vagy pedagógus, az olvasás kutatása iránt érdeklődő (egyénileg v. csoportban)
b. felső tagozatos tanuló és/vagy pedagógus, az olvasás kutatása iránt érdeklődő (egyénileg v. csoportban)

2. egyéni középiskolai vagy egyetemi diákok vagy csoportjaik, tanárok, a korosztály olvasási szokásainak kutatása iránt
érdeklődőket. Alkategóriák:
a. középiskolai diák és/vagy tanár, az olvasás kutatása iránt érdeklődő (egyénileg v. csoportban)
b. egyetemi diák és/vagy tanár, az olvasás kutatása iránt érdeklődő (egyénileg v. csoportban)

3. Felnőtt olvasók, szülők, nagyszülők, olvasó közösségek, felső korhatár nélkül, a felnőtt korosztály olvasási szokásainak
kutatása iránt érdeklődőt. Alkategóriák:
a. kisgyermekes szülő/nagyszülő (egyénileg v. csoportban)
b. szülő nagykorú gyermekkel (egyénileg v. csoportban)
c. felnőtt olvasó vagy olvasó közösség, a felnőtt korosztály olvasás kutatása iránt érdeklődő (egyénileg v. csoportban)

A legjobb pályaműveket jutalmakkal és díjakkal ismerjük el.
A pályaművek szakmai zsűri értékelésében és az eredményhirdető konferencián jutalomban részesülnek.


Az 1. kategória legjobbjait készítő tanulócsoportok minden tagját és pedagógusait BOOKRSULI előfizetéssel díjazzuk.
A 2. kategória legjobbjait a Tradíció Magazin számaiban jelentetjük meg.
A 3. kategória legjobbjait az „ÍGY MESÉLJ, HOGY OLVASSON” című könyvvel jutalmazzuk.


Az üzenet tárgyában kerüljön feltüntetésre a "pályamű" szó és az Ön regisztrációs száma.

Ha a pályaművéhez készült illusztrációkat (fényképek) elektronikusan küldi be, kérjük az alábbi webes tárhelyen helyezze el azokat: Google Drive.
Az Drive-ra feltöltött képeket tartalmazó fájlt, kérjük ossza meg velünk és erről egy levelet küldjön nekünk az elhelyezéssel egyidejűleg a következő emailcímre: igyolvasunkmi2020@gmail.com 

Tájékoztatjuk, hogy a tárhelyre előzetes google-postafiók létrehozásával tud majd feltölteni.
Filmet nem tud erre a felületre sem feltölteni, ezért arra kérjük, ha más megoldásról nincs tudomása, a pályamű-filmet küldje el hozzánk dvd-n.

Az Így olvasunk mi pályázati felhívás (letölthető)
Jelentkezési lap nyilatkozattal (letölthető)



* * * * 


RÉSZLETEK:


Mondja el nekünk, Ön mit olvas legszívesebben, ha olvas?
Mondd el, Te miért olvasol? Ti miért olvastok?


A mai olvasási szokások:

Az olvasás élményében rejlő hagyományos és örökérvényű értékek felidézése most vált aktuálissá, amikor lakásainkban várjuk a jobb időket és … olvasunk. „Az olvasási szokások és élmény etnográfiai (és azon is túli) vizsgálatára várunk pályaműveket. Az olvasás jelenlegi kulturális formáit gyűjtsd össze saját élményeid alapján, és környezetedből. Ha távolról sem vagy buzgó olvasó, és pont nem a szépirodalom és a komoly olvasmányok kötnek le, semmi baj – csak őszintén írd le.

Az olvasással kapcsolatos önreflektív anyaggyűjtésre, vagy kutatásokra, ezek dokumentálására a 13 pont csak példa. Hosszan sorolhatnánk még tovább az olvasás életünkben betöltött ilyen-olyan szerepét és az életünkre gyakorolt hatását – éppen ahogy hatással van egész életünkre a nem-olvasás is.

A pályamű tartalma és terjedelme, a gyűjtés módszere:
Pályázhatunk egyénileg vagy kiscsoportban (olvasóként, szülőként és/vagy pedagógusként, vagyis az olvasás avatott,
vagy alkalomszerű kutatójaként) egymás közti beszélgetéseink olvasás élményeit gyűjtsük össze és foglaljuk írásba.
Kérdezzük ki saját magunkat! Mindenki írja meg a saját olvasásra vonatkozó tapasztalatait és élményeit!


Várunk az olvasásra irányuló antropológiai, néprajzi, szociológiai, pszichológiai kutatásokat. Az olvasás jelenlegi gyakorlatát és visszaemlékezéseket, írásos és fotódokumentumokat, videókat éppúgy szívesen fogadunk, mint (például olvasási szokásokra visszatekintés során) a korabeli sajtó és könyvkiadók hatását, vagy a helyi közösség és főként a tanítók és papok olvasásra gyakorolt pozitív szerepét. Gyűjtsük össze és mutassuk be a magunk, a településünk, családunk, lakókörnyezetünk, baráti körünk, iskolánk aktuális olvasási gyakorlatát. Írjuk le, mit jelent számunkra ma az otthon tanulás hónapjaiban az, hogy szabadon, bármit és kedvünkre olvasunk? A pályaműben mindenek előtt azt kell tisztáznunk, hogy MIT és HOL (internetet, szépirodalmat, szakcikket, mesét, humoros történeteket, stb.) olvasunk. A lehető legpontosabban adatoljunk mindent, és akiről írunk, részletesen mutassuk be.

Pályázatból egyetlen kizáró ok: az a pályamű nem vehet részt a pályázaton, mely nem saját eredeti anyagot, nem saját gyűjtésen alapulót leírást tartalmaz, vagy másolat, vagy kiadott könyv.

A jelenkori digitalizált világban az olvasás és az olvasás jó képessége (a diszlexia csökkentése), az olvasás megszerettetése hatványozottan fontossá vált. Az az elvünk, hogy aki szeret mesét, könyvet olvasni, annak az internet világában az információk rengetegében is jóval könnyebb az eligazodás.

Bővítsük 21. századi tudásunkat és tapasztalatainkat az olvasás élményével és jó gyakorlataival!


Az olvasásról 13 pontban
(avagy, miről írjunk?)

1. Mit olvasol a legszívesebben szabadidődben? Regényt,
mesét? Hetente hányszor, naponta mennyi időt fordítasz olvasásra most, és mennyit fordítottál rá a kijárási korlátozás (2020. március 16.) előtt?

2. Ha teheted, elmerülsz az olvasásban vagy a szabadidődet inkább más tevékenységekkel töltöd el? Szerinted jó olvasni és élvezed az olvasást? Mit jó olvasni? Könyvet, képregényt, esetleg mi mást inkább?

3. Vannak kedvenc olvasmányaid vagy műfajaid? Az internetet ostromlod inkább mindenféle információért és ez jelenti számodra az olvasást?

4. A szabadidős alkalmakat milyen mértékben fordítod arra, hogy olvass a gyermekeddel? Fontos számodra, hogy a szépirodalmat szerető és azt olvasót nevelj a gyerekedből?

5. Hogyan tanítod az olvasás szeretetére a tanítványaidat? Milyen eszközöket sorakoztatsz fel az órákon és kötetlen beszélgetések során a szövegértés fejlesztésére? Milyen az ideális olvasó tanítvány?

6. Csoportosan olvastok? Van szokásban felolvasás? Hogyan? Kivel? Mikor? Mit?

7. Hogyan és esetleg kivel együtt dolgozod fel az olvasmányélményét? Egyedül? Csoportosan? Rajzolással, fényképezéssel, kivel beszéled meg? Milyen egyéb módon mélyíted el a friss olvasmány adta élményt?

8. Honnan szerzel tudomást az újabb, a számodra izgalmas olvasmányokról? Könyvtárostól, irodalomórán, barátoktól, tanártól, ismerősöktől, médiumok útján, szülőktől, testvérektől vagy más családtagoktól?

9. Milyen eszköz segítségével olvasol a legszívesebben? Könyvet szeretsz kézbe venni, a maga fizikai mivoltában vagy tableten (is) olvasol?

10. Ismersz olvasásra való applikációt? Melyiket? Miért pont azt használod?

11. Készíts kimutatást a birtokodban, a családodban, a tanteremben található könyvekről – akár tematikus bontásban is: vers, elbeszéléskötet, regény, dráma, ismeretterjesztő, tudományos, művészeti, lexikon, szótár stb. Mit tudsz elmondani az egyes kötetekről: hogy került a birtokodba, a családhoz? Ki vette? Mikor? Ki olvasta el és hányszor?

12. Olvastál-e olyan műveket (szépirodalom, ismeretterjesztő, tudományos), amelyek a népi kultúráról, a folklórról, a népművészetről szólnak, vagy a népi kultúra megismerése felé irányítottak?

13. Állíts össze listát a 2019-20 években általad olvasott művekről, illetve azokról, amelyeket 2020. március 16-a óta elolvastál.