Eseménynaptár
2024. április
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
2024.04.17. - 2024.07.21.
Budapest
2024.04.16. - 2024.04.16.
Érd
2024.04.16. - 2024.04.16.
Szeged
2024.04.12. - 2024.04.12.
Debrecen
2024.04.12. - 2024.04.12.
Sepsiszentgyörgy
2024.04.12. - 2024.04.12.
Szekszárd
2024.04.12. - 2024.07.11.
Budapest
2024.04.11. - 2024.04.11.
Komárom
2024.04.10. - 2024.09.01.
Budapest
2024.04.08. - 2024.04.08.
Kápolnásnyék
2024.04.08. - 2024.04.08.
Eger
2024.04.08. - 2024.04.08.
Szekszárd
2024.04.06. - 2024.04.06.
Kápolnásnyék
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.01. - 2024.08.31.
Szeged
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
Budapest Galéria Varga Imre Állandó Kiállítása - Budapest
A múzeum épülete
Cím: 1033, Budapest Laktanya utca 7.
Telefonszám: (1) 250-0274
Nyitva tartás: K-V 10-18
Varga Imre (Siófok, 1923) középiskolai tanulmányai után a katonai akadémián szerzett diplomát aeronautikából, majd a második világháborúban repülőtisztként szolgált. Amerikai hadifogsága után 1945-ben tért vissza Magyarországra. Pátzyai Pál szobrászművésszel egy véletlen találkozás során ismerkedett meg, majd ezután felvételizett a Képzőművészeti Főiskolára. Főiskolásként a Vasmunkás című szobrával szerepelt az I. Magyar Képzőművészeti kiállításon.

A szobrászat minden ágában aktív alkotó: készített kisplasztikákat és érméket, a kiállítótermekbe tervezett munkák mellett munkásságának legjelentősebb területe a köztéri, monumentális kompozíciók tervezése és kivitelezése: emlékművek, portréemlékművek, portrék, díszítőplasztikák. Pályája egy-egy szakaszában készített táblaképeket, grafikákat, gobelineket is.

Első figyelmet felkeltő műve az 1965-ben bemutatott Prométheusz című krómacél szobra volt, amely később az antwerpeni Middelheim Szabadtéri Szobormúzeumba került. 1967-es bemutatkozó kiállításával élénk szakmai figyelmet keltett fel, majd az 1972-es tihanyi tárlatával robbant be a kortárs művészetbe. Közterületeken, természeti és épített környezetben, valamint a közösségi rendeltetésű épületek belső tereiben elhelyezett, dinamikus térszervezésű szobrászati alkotásai főként mintázással, bronzöntéssel készülnek, de kiemelkedő szerepű a 60-as évek második felében meghonosodott anyag és technika, a krómacél alkalmazása is. Egy-egy művön gyakran többféle anyagot, megmunkálásmódot is alkalmaz. Érzékenyen megmintázott, a klasszicizáló jellegű szemléletet és a gyakran felbukkanó pop-art elemeket szellemesen ötvöző, a hagyományos posztamenset elvető, változatos szoboralkotórészekkel a környezetbe illesztő alkotásait mély érzelmi töltet hatja át.

A 60-as évek végétől szobrászatának legfontosabb jellemzője a deheroizálás, a hősök emberközeli szituációba helyezése, az emberi, hétköznapi vonások hangsúlyozása. Emlékműszobrászatának központi alakjai a történelem, valamint a magyar kultúra, művészet kiemelkedő alakjai - II. Rákóczi Ferenc, Károlyi Mihály, Radnóti Miklós, József Attila, Liszt Ferenc, Bartók Béla, de számos mitológiai és bibliai téma és figura megjelenítésére is vállalkozik.

Munkásságának fontos területe a síremlékszobrászat. Legerőteljesebb kisplasztikáit expresszivitás, szürreális látomásság jellemzi.