Eseménynaptár
2024. szeptember
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
2024.09.18. - 2024.09.18.
Budapest
2024.09.18. - 2024.10.18.
Veszprém
2024.09.17. - 2024.10.17.
Érd
2024.09.16. - 2024.09.30.
Budapest
2024.09.13. - 2024.11.24.
Sepsiszentgyörgy
2024.09.07. - 2024.10.25.
Kecskemét
2024.08.31. - 2024.08.31.
Budapest
2024.08.31. - 2024.08.31.
Budapest
2024.08.26. - 2024.08.30.
Eger
2024.08.14. - 2024.08.14.
Budapest
2024.08.08. - 2024.08.08.
Budapest
2024.08.05. - 2024.08.06.
Eger
2024.08.05. - 2024.08.09.
Kecskemét
2024.08.01. - 2024.09.01.
Budapest
2024.07.22. - 2025.03.31.
Budapest
2024.07.19. - 2024.10.06.
Budapest
2024.07.11. - 2024.08.31.
Budapest
2024.07.07. - 2024.08.04.
Ópusztaszer
2024.07.06. - 2024.08.04.
Ópusztaszer
2024.07.01. - 2024.08.10.
Gödöllő
Magyar Vasúttörténeti Park - Budapest
A park bejárata
Cím: 1142, Budapest Tatai út 95.
Telefonszám: (1) 450-1497
Nyitva tartás: IV.15-XI.2.: K-V 10-18
rendkívüli nyitvatartási napok: április 21. (Húsvét hétfő), június 9. (Pünkösd hétfő) és november 1.
interaktív programok üzemelése: hétköznap: 10 és 16 óra között, hétvégén: 10 és 17 óra között, mozdonyvezetés: csak hétvégén
A Magyar Vasúttörténeti Parknak, Európa első interaktív vasúti Parkjának - mely 70.000 négyzetméteres alapterületen száznál is több vasúti járművet, és a vasút üzemeltetéséhez szükséges berendezést mutat be - a volt Északi Vontatási telep ad otthon. Ezt a telepet 1913-ban adták át, s akkoriban Közép-Európa legnagyobb vontatási telepe volt. A vontatási telepen két fordítókoronggal rendelkező körfűtőházat építettek, kisebbiket 22 állással a nagyobbikat 34 állással.

A második világháború alatt az egész magyar vasutat, így a vontatási telepet is komoly károk érték. Teljesen elpusztult a 22 állásos fűtőház épülete, melyet nem is építettek újjá. Majd a háború után a vontatási telep felvette Hámán Kató nevét.

A dízel és villamos üzem térhódítása, illetve a gőzüzem megszüntetése miatt a fűtőház egyre inkább vesztett fontosságából, így a kilencvenes évekre állapota teljesen leromlott. A rendszerváltás után ugyan visszakapta eredeti nevét, ám 1997-ben a még itt lévő dízelmozdonyokat is másik területre költöztették. A fűtőház ez után már csak a MÁV nosztalgia flottájának adott otthont, meglehetősen méltatlan körülmények között.

1999 november 22-én azonban lerakták a Magyar Vasúttörténeti Park alapkövét, és ezzel megindult a vonatási telep rekonstrukciója.

Komoly munkálatok után, amelyekkel csak a terület egy részét sikerült felújítani 2000. július 14-én nyitotta meg Európa első interaktív vasúti parkja kapuit. Azóta is folyamatosan zajlik a további részek felújítása a volt vontatási telepen, a Magyar Vasúttörténeti Park területén.

A Park létrehozásakor fontos szempont volt, hogy ne csak kiállításként funkcionáljon, hanem lehetőség szerint minél több "használható", kipróbálható berendezés kerüljön bemutatásra. Így valósult meg a hajtányozás, és a mozdonyvezetés lehetősége, valamint a fordítókorongozás. A Parkban hely hiány miatt, nem csak a fedett fűtőházban, hanem a szabadterületen is sok járművet találhatunk.

A járműállomány a 1870-es gőzmozdonyoktól a nagyteljesítményű villamosmozdonyokig mutatja be a vasút fejlődését. A nagyvasútakon kívül a modellvasutak is helyet kaptak a Parkban: egy külön épületben mutatkozik be a Magyar Vasútmodellezők Országos Egyesülete.

A szép parkosítás ellensúlyozza a Park technikai jellegét. Az ide látogatókat az Utasellátó Kávéház, a Füsti "kocsma", és a főépületi Büfé várja ételekkel, italokkal. A látnivalók sokasága, a kellemes környezet egésznapos programot kínál a család minden tagjának.

A Magyar Vasúttörténeti Parkot felkeresőknek a nyári nyitva tartás alatt ingavonatot közlekedtetünk Budapest Nyugati pályaudvar, és a Park között. (A vonaton előre váltott parkbelépővel ingyenesen lehet utazni.) A Park megközelíthető még a 30-as számú városi autóbusszal a Baross térről (Keleti pu. mellett), leszállás a Rokolya utcai megállónál.

A személygépkocsival érkezőket ingyenes parkoló várja a kerékpárosokat pedig kerékpártároló.
Programok
Modellvasútvezetés
A vasútmodellezők épületében külön díjazás ellenében modellmozdonyt vezethetnek azok az apróságok, akik az eredeti mozdonyoktól még megijednek, de a mozdonyvezetés élményéről nem akarnak lemaradni. tovább
Mozdonyvezetés
A fedett fűtőház mellett külön vágányon vezethetnek mozdonyt a jelentkezők - díjazás ellenében. Időszaktól függően gőzmozdony vagy nosztalgia dízelmozdony áll a vállalkozó kedvűek rendelkezésre. tovább
Hajtányozás
A mintegy 400 méteres pályán külön díjazás ellenében próbára tehetik képességeiket a látogatók a kézi erővel működtetett járművekkel. tovább
A fordítókorongon
A fordítókorong eredetileg arra szolgált, hogy a mozdonyokat egyik vágányról a másikra át lehessen tenni, és meg lehessen azokat fordítani. A mozdony feljárt a fordítókorong hídjára, ott befordították a kívánt vágányra, utána tudott tovább haladni. tovább