Eseménynaptár
2024. április
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
2024.04.25. - 2024.04.25.
Budapest
2024.04.25. - 2024.09.30.
Szeged
2024.04.25. - 2024.09.22.
Szeged
2024.04.24. - 2024.04.24.
Érd
2024.04.23. - 2024.04.23.
Szombathely
2024.04.23. - 2024.04.23.
Érd
2024.04.20. - 2024.04.20.
Szeged
2024.04.20. - 2024.04.20.
Eger
2024.04.20. - 2024.11.24.
Budapest
2024.04.17. - 2024.07.21.
Budapest
2024.04.16. - 2024.04.16.
Érd
2024.04.16. - 2024.04.16.
Szeged
2024.04.12. - 2024.04.12.
Debrecen
2024.04.12. - 2024.04.12.
Sepsiszentgyörgy
2024.04.12. - 2024.07.11.
Budapest
2024.04.10. - 2024.09.01.
Budapest
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2004.06.10. - 2004.07.04.
időszaki kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
A Pécsett élő festő és a Pécsett született, a 20. század magyar művészettörténetében magának jelentős helyet biztosító életmű első felének kiállítását a művész 75. születésnapja alkalmából rendezzük.
Hat kör
Lantos Ferenc festészete akár mediterránnak is mondható. A természet a kiindulópontja, a természet belső logikáját - és mesterét, Martyn Ferencet - követve fejlesztette ki természetelvű absztrakcióját, a racionális és organikus szemlélet különleges egyensúlyát, amivel a 20. századi magyar művészet egy sajátos útját - s egyúttal az európai rendszerelvű gondolkodást is - egyéni módon gazdagította-gazdagítja.

Kiállításunkon ennek a harmóniának születését és kibontakozását mutatjuk be fiatalkori, 1948-ból fennmaradt mappájával kezdve, ami tussal készült tájrajzait tartalmazza. Néhányuk gömbölyű, a részeket egymással összekapcsoló ívei már éppúgy sejtetik nemcsak az összefoglaló formaérzékenységet, de a természetben tapasztalható összefüggések képi megteremtésére irányuló festői érdeklődést is, amit más rajzain egészen másként: mozogni látszó, amorf formákkal valósított meg. Ekkoriban már készültek egészen absztrakt "tájak" is műhelyében: a nedves papírnak köszönhetően szétszálazó, amorf formákból. Ezekkel a lapokkal magát a festői eszköztárat is eszközből alkotótárssá léptette elő. Élet és mozgás a kör- és négyzetforma folytonos interferenciájával válik eggyé az azóta jellegzetessé vált lantosi művészetben.

Alkotómunkájának ezen kettősségére utal rendszeres részvétele a legkülönfélébb vidéki művésztelepeken (Mecseknádasd, Tokaj), ugyanakkor elvont műhely- és technikai kísérleteinek sora is (porcelán, zománc). Kibontakozásának dokumentumai az 50-es - 60-as évek főként balatoni tájai: a tájak redukciói, a természeti (körformák: nap, kavicsok) és mesterséges formák (vitorlások) elvonatkoztatásai, szigorúbb-konstruktívabb és oldottabb kompozíciói, melyek egyúttal (akvarellek lévén) tiszta és intenzív színvilágának forrásai. A szín megjelenési módjai: a mozgékony színpettyek és lendületes színsávok segítették saját színforma-nyelvének kialakulását, amint a tájak tükröződése vagy felülnézete a mindinkább autonómmá váló, szabadon benépesíthető képmezőét. Természet - látás - alkotás című köteteit és kiállításait a 70-es évekből - melyekben rendszerezte festői tudását a világról - 1977-ben a Magyar Nemzeti Galéria mutatta be. A rendszerek végtelen lehetőségeinek felfedezése azóta reprezentatív, az Ernst Múzeumban is csak részben bemutatott (1999) festménysorozatokban teljesedett ki.

Keserü Katalin