Eseménynaptár
2024. március
26
27
28
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
2024.03.23. - 2024.03.23.
Kaposvár
2024.03.23. - 2024.03.23.
Budapest
2024.03.23. - 2024.03.23.
Eger
2024.03.22. - 2024.03.22.
Budapest
2024.03.22. - 2024.03.22.
Szombathely
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.03.15.
Szentendre
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.14. - 2024.03.15.
Fülek
2024.03.11. - 2024.03.11.
Balassagyarmat
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
2024.03.01. - 2024.08.31.
Szeged
2024.02.29. - 2024.04.30.
Herend
2024.02.23. - 2024.03.10.
Hódmezővásárhely
2024.02.22. - 2024.05.19.
Szombathely
Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont - Budapest
Liszt Ferenc Emlékmúzeum és Kutatóközpont
Cím: 1064, Budapest Vörösmarty utca 35.
Telefonszám: (1) 342-7320, (1) 322-9804 /11611
Nyitva tartás: H, Sze, P 10-18, Szo 9-17
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2003.06.06. - 2003.10.17.
időszaki kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
2000 HUF
Belépő diákoknak
1000 HUF
Belépő nyugdíjasoknak
1000 HUF
Csoportos tárlatvezetés magyar nyelven
(max. 30 fő)
12000 HUF
/ csoport
Audio guide
700 HUF
A "Bellini és Verdi Liszt átirataiban" című kiállítás a múzeum középső szobájában (Verdivel kapcsolatos dokumentumok) és a földszinti előtérben (Bellinihez kötődő kiállítási anyagok) tekinthető meg. Mindkét rész az átiratok elkészülte által meghatározott időrendi sorrendben halad, de az átiratokon túl átfogóbb zenetörténeti összefüggésekre, és szélesebb korkép megrajzolására törekszik. Bellini zenei örökségének természetes folytatása Verdi életműve, a két olasz zeneszerző műveiből készült zongoraátiratok pedig gyakorlatilag határkövet jelentenek Liszt életművében: az 1830-as évek végétől, Bellini operáiból készült átirataitól a Simone Boccanegra témáira írott utolsó operaátiratáig több mint negyven év telt el.
Részlet a kiállításból
A kiállítás helyileg egymástól elkülönülő részeit magyar vonatkozásuk köti össze: Erkel Ferenc karmesterként sokat tett azért, hogy a korabeli olasz operák már pár évvel a bemutatásuk után itthon is felcsendüljenek. Bellini Norma című operájának kéziratos partitúrájába Erkel Ferenc bejegyezte előadási javaslatait. A kottán fekszik eredeti karmesteri pálcája a Magyar Állami Operaház tulajdonából.

Verdi műveinek bemutatásakor pedig Barabás Miklós eredeti litográfiái nyomán azoknak a nagy magyar énekeseknek képeit tekinthetjük meg, akik oly sokszor szólaltatták meg az olasz operák fő szerepeit Erkel irányítása alatt. Szintén az OSZK Színháztörténeti Tára gyűjteményéből sikerült bemutatni azt a két eredeti színlapot az Aida, illetve a Requiem előadásairól, amelyeken Liszt is jelen volt. Liszt tudomásunk szerint csak a Magyar Nemzeti Színházban látta az Aidát, ezért ennél az operánál még hangsúlyosabban előtérbe került a magyar bemutató dokumentálása eredeti díszlet- és jelmeztervekkel.

A kiállítás bemutatja az egyetlen Magyarországon található Verdi-kéziratot is az OSZK Zeneműtára tulajdonából, egy emléklapot, amely történetesen Manrico szólamát örökíti meg a Miserere-jelenetből, amelyet Liszt is átírt. Ez az egyik tárló, amely elsősorban zenei és zenetörténeti összefüggésekre épül: bemutatja a Cappella Sistinában nagypénteken előadott Allegri Miserere 19. századi olasz kiadványát, és a zenei anyag átöröklődését Verdi és Liszt műveiben.

A kiállított kották és kéziratok Liszt hagyatékából, a Zeneakadémia Kutatókönyvtárából és az OSZK Zeneműtárából származnak, az érmek - köztük az ezüst scudo első oldalán a leghíresebb Verdi ábrázolással - az MTA Zenetudományi Intézet Zenetörténeti Múzeumának jóvoltából tekinthető meg. A Verdi részhez zenei illusztráció is kérhető.