Eseménynaptár
2024. április
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
2024.04.25. - 2024.04.25.
Budapest
2024.04.25. - 2024.09.30.
Szeged
2024.04.25. - 2024.09.22.
Szeged
2024.04.24. - 2024.04.24.
Érd
2024.04.23. - 2024.04.23.
Szombathely
2024.04.23. - 2024.04.23.
Érd
2024.04.20. - 2024.04.20.
Szeged
2024.04.20. - 2024.04.20.
Eger
2024.04.20. - 2024.11.24.
Budapest
2024.04.17. - 2024.07.21.
Budapest
2024.04.16. - 2024.04.16.
Érd
2024.04.16. - 2024.04.16.
Szeged
2024.04.12. - 2024.04.12.
Debrecen
2024.04.12. - 2024.04.12.
Sepsiszentgyörgy
2024.04.12. - 2024.07.11.
Budapest
2024.04.10. - 2024.09.01.
Budapest
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
Kogart Ház - Budapest
Kogart Ház
Cím: 1062, Budapest Andrássy út 112.
Telefonszám: (1) 354-3820
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2012.03.02. - 2012.04.15.
festészet, grafika, időszaki kiállítás, képzőművészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Kocsis Imre festőművész és tanár, nem sorolható egyetlen izmus képviselői közé sem. Fél évszázadot átívelő életműve egyedülállóan változatos: magában foglalja a kortárs képzőművészet különböző stíluskorszakait, irányzatait és művészeti kísérleteit. Művészetét a nagyközönség talán kevésbé ismeri, mert kísérletező, lassan dolgozó művész, aki mögött nincs több ezer műszámot felvonultató életmű, a kortársak azonban sokat köszönhetnek neki: generációkat indított útnak a Képzőművészeti Egyetemen.
Előszoba
Kocsis helyét és jelentőségét a magyar művészeti életben több tényező határozza meg. Kísérletező hajlamú művészként a kezdeti realista szemléletmód után a 70-es évek elejétől a magyar hiperrealizmus egyik markáns alkotója lett, miközben a 70-es évek második felétől a 80-as éveken keresztül egészen napjainkig, a különféle modern grafikai eljárások (szitanyomás, cianotipia, gumimásolás stb.) egyik első képviselője.

A 80-as években jelennek meg bizonyos visszatérő képtémák és szimbólumok művészetében, mint pl. a Kaszás-sorozat, vagy a kulcslyuk motívum, és folyamatosan kísérletezik a különféle fotóeljárások és a grafikai nyelv együttes felhasználásával.

A 90-es években minden energiáját és addigi művészeti tapasztalatait a nagy mű, a Lakodalom létrehozására összpontosítja, melyben a realizmus, a hiperrealizmus, a különböző impresszionisztikus törekvések, a mondanivaló sűrítése a legmagasabb szintű anyagábrázolással párosulva jelenik meg.

Az új évezred kezdetétől a Lakodalom című képpel megteremtett önálló festői nyelvet folytatja, elsősorban családtagjait, illetve közvetlen környezetének egyes elemeit (pl. pálmák) választva képei tárgyául.

Munkamódszerének lassúságára, megfontoltságára és egyben alaposságára talán a legszemléletesebb példa, ahogy 1991 és 2000 között gyakorlatilag egyetlen alkotáson, a Lakodalom című képen dolgozott (3 x 4,5 m), amely addigi pályafutásának tíz év alatt elkészített összegzése.

Több mint négy évtizeden át a Magyar Képzőművészeti Egyetem tanáraként, majd tanszékvezetőként fiatal művészek sokaságát nevelte - szakmai és emberi értelemben egyaránt. Az egyetem Képgrafika Tanszékének professzoraként ment nyugdíjba.

A Kogart Kocsis életmű kiállítása gyakorlatilag az első kísérlet arra, hogy egy több mint fél évszázada alakuló pályaívet a maga teljességében bemutasson. A kiállításon mintegy 100 alkotás (festmény, grafika, szobor) látható, a legkorábbi (1956-os) és sokáig fiókok mélyén őrzött rajzoktól a napjainkban festett képekig két befejezetlen mű kiállításával tovább utalva a folytatás lehetőségére.

Mivel Kocsis Imre a képzőművészeten túl elsimert és jelentős kertművész, és európai viszonylatban is jegyzett lepkegyűjtő a kiállításhoz kapcsolódóan különböző tárlókban és vitrinekben ezen tevékenységének fragmentumai is láthatóak. Elsősorban azért, mert inspirációként szorosan kapcsolódnak az általa kialakított képzőművészeti nyelvhez.