Eseménynaptár
2024. április
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
2024.04.17. - 2024.07.21.
Budapest
2024.04.16. - 2024.04.16.
Érd
2024.04.16. - 2024.04.16.
Szeged
2024.04.12. - 2024.04.12.
Debrecen
2024.04.12. - 2024.04.12.
Sepsiszentgyörgy
2024.04.12. - 2024.04.12.
Szekszárd
2024.04.12. - 2024.07.11.
Budapest
2024.04.11. - 2024.04.11.
Komárom
2024.04.10. - 2024.09.01.
Budapest
2024.04.08. - 2024.04.08.
Kápolnásnyék
2024.04.08. - 2024.04.08.
Eger
2024.04.08. - 2024.04.08.
Szekszárd
2024.04.06. - 2024.04.06.
Kápolnásnyék
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.01. - 2024.08.31.
Szeged
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ - Budapest
Cím: 1065, Budapest Nagymező utca 8.
Nyitva tartás: K-P 14-19, Szo-V 11-19
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2015.03.24. - 2015.04.19.
fotóművészet, időszaki kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:

Az élet többnyire a hétköznapokkal telik el. A dolgos vagy épp dologtalan mindennapokban, dísz- és használati tárgyak százai, ezrei vesznek körül minket. Élettelen tárgyak, amelyek csak akkor elevenednek fel, ha használatba vesszük őket, a használat által pedig emlékekkel telnek meg. Fejős Miklós képzőművész épp ezeket a mindennapi tárgyakat, helyzeteket, s az ezekhez fűződő élményeit emeli ki kontextusukból, majd avatja kitüntetetté a pillanatokat. A Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban három, egymásba fonódó, hasonló tematikájú, ám különböző – minden esetben pontosan és médiumtudatosan választott – művészeti eszközökkel megformált sorozatát mutatjuk be.

 

Vanitas című allegorikus fotócsendéletei a XVII. századi németalföldi előképek mintájára klasszikus kompozíciós megoldásokat, arányokat, fényviszonyokat követnek, ám az ábrázolt tárgyak megválasztásakor az értékes gyertyatartók, kristálypoharak, és gyümölcskosarak közé napjaink fogyasztói kultúrájának termékeit helyezte el. A perzsaszőnyeg alól előbukkanó farostlemez asztallap, a réztálkába helyezett távirányító, a rádiós ébresztőóra, csábító gyümölcsök, sertésmájkrém és sörösdobozok – az értékes és az értéktelen, a régi és az új ütköztetése. Hétköznapi tárgyak, amelyek bármely háztartásban előfordulhatnak; a gyorsan elkészíthető, rossz minőségű ételeink, italaink; egyszer használatos, eldobható, elértéktelenedő tárgyaink, mind árulkodó jelei életvitelünknek. Ahogy az eredeti vanitas-csendéletek, úgy Fejős munkái is az élet múlandóságára (Memento mori! Emlékezz a halálra!) hívják fel a figyelmet.

 

A Veduták a városi éjszaka tájképei: kandeláberek által gyengén megvilágított parkoló autók, felsejlő épületrészletek, lépcsőfordulók. A nappalok dinamikus, zajos autóforgalmának szimbolikus kontrasztja a képeket övező melankolikus hangulat, a csendesség, a mozdulatlanság, az elhagyatottság, magány érzete. A bizánci ikonokra, kegyképekre emlékeztető, vastag fatáblákra festett éjszakai városképek ebben az esetben a fotografikus eredet megtagadása nélkül követik a 2:3-as kisfilmes képarányt. Kis méretükből adódóan bizalmas közeledésre, s egyben kontempláló, átszellemült magatartásra késztetik, szinte párbeszédre hívják a befogadót.

 

A Mokett-sorozat nem csak témájában, de az ábrázolás módjában is egy fokkal személyesebb a másik kettőnél, hiszen itt már nem csak az emberi jelenlétre utaló nyomok, hanem konkrét emberalakok is megjelennek a képeken. A családi örökségből származó mokketekre (bútorszövetekre) festett jelenetek a családi hétköznapok eseményeiből merítenek. Az apró tárgyak – a kuglóf sütőforma, parányi nippek, egy pohár víz –, mintha a szőnyegen játszadozó gyermekek ott felejtett emlékei lennének. Majd a férfivá avatódó fiútestvérek jelennek meg munka közben, tapasztalatlan mozdulatokkal próbálják megoldani a feladatokat: gyúrni a kolbásztölteléket, beindítani a láncfűrészt. Ezeknek a képeknek szimbolikusan, és valós értelemben is a nagyszülői házak tárgykultúrája adja a hátterét, s amelyek a hagyománykövető tevékenység folytatása, a jelen cselekvéseinek ábrázolása által kapnak új jelentést.

 

Fejős Miklós munkáinak közös vonása az erős morális tartalommal bíró szimbólumrendszer használata, a sötét tónusú atmoszférába és kissé borongós hangulatba rejtett otthonosság, a hétköznapok kis rezdüléseinek adott kitüntetett szerep. Figyelmünket a mindennapok történéseire, az azokban rejlő mulandóságunk felismerésére irányítja, miközben csendes szemlélődésre késztet.

 

 

A kiállítás kurátora:
Fejős Miklós: Polski (2009) 24×32, olaj, vászonGellér Judit