Eseménynaptár
2024. április
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
2024.04.23. - 2024.04.23.
Szombathely
2024.04.23. - 2024.04.23.
Érd
2024.04.20. - 2024.04.20.
Szeged
2024.04.20. - 2024.04.20.
Eger
2024.04.20. - 2024.11.24.
Budapest
2024.04.17. - 2024.07.21.
Budapest
2024.04.16. - 2024.04.16.
Érd
2024.04.16. - 2024.04.16.
Szeged
2024.04.12. - 2024.04.12.
Debrecen
2024.04.12. - 2024.04.12.
Sepsiszentgyörgy
2024.04.12. - 2024.04.12.
Szekszárd
2024.04.12. - 2024.07.11.
Budapest
2024.04.11. - 2024.04.11.
Komárom
2024.04.10. - 2024.09.01.
Budapest
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
Szent István Király Múzeum, Városi Képtár - Deák Gyűjtemény - Székesfehérvár
Cím: 8000, Székesfehérvár Oskola utca 10.
Telefonszám: (22) 329-431
Nyitva tartás: Ideiglenesen zárva.
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2011.10.14. - 2012.01.15.
festészet, időszaki kiállítás, képzőművészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Csoportos belépő
(10 főtől)
500 HUF
Belépő felnőtteknek
700 HUF
Belépő diákoknak
350 HUF
Belépő nyugdíjasoknak
350 HUF
A nonfiguratív művészet kétféle forrásból alakult ki: az egyik a geometrikus, a másik a látványból elvonatkoztató absztrakció. A jelen tárlat az utóbbi kifejezésmódhoz kapcsolódó elvont tájábrázolások 1940 és 1968 közötti időszakát mutatja be.

A magyar művészetben az absztrakció kezdeteit Máttis Teutsch Jánosnak az 19l0-es évek második felében született tájképei jelentik. A két háború között Egry József, majd később Tóth Menyhért, illetve a KÚT és az UME fiataljai - Barcsay Jenő, Hincz Gyula, Gadányi Jenő, Bene Géza, Vaszkó Erzsébet - készítettek ilyen jellegű munkákat. A háború után ezt az utat az Európai Iskola művészei - Martyn Ferenc, Gyarmathy Tihamér vagy a kevésbé ismert Stark Anna - folytatták, az ötvenes évek szocreálját követően pedig többek között Veszelszky Béla, Bartha László, Csernus Tibor és Kokas Ignác írták át képeiken a látványt.

A Párizsi Iskolához tartozó alkotók, például Manessier absztrakciója inspirálta a Zuglói Körbe tömörülő festők, Molnár Sándor, Hortobágyi Endre, Molnár László művészetének első korszakát a 60-as évek első felében. Ezen alkotásokkal többé-kevésbé véget is ért Magyarországon a látvány alapú absztrakció, hiszen az évtized végén az Iparterv és a Szürenon csoportba tömörülő művészek stílusát már más hatások, így az absztrakt expresszionizmus és a pop art formálták.

Lóska Lajos művészettörténész, a kiállítás kurátora