|
Cím: 1146, Budapest Dózsa György út 41.
Telefonszám: (1) 469-7100
E-mail: info@szepmuveszeti.hu
Nyitva tartás: K-V 10:00-18:00, belépés és pénztár 17:00-ig, a kiállítások zárása 17:30-kor kezdődik a legfelső szintről.
|
Belépő felnőtteknek
(az állandó kiállítások megtekintésére)
|
2800 HUF
|
/ fő
|
Belépő felnőtteknek
(A test diadala. Michelangelo és a 16. századi itáliai rajzművészet)
|
3200 HUF
|
|
Csoportos belépő felnőtteknek
(A test diadala. Michelangelo és a 16. századi itáliai rajzművészet (15 főtől))
|
2900 HUF
|
|
Belépő diákoknak
(az állandó kiállítások megtekintésére)
|
1400 HUF
|
/ fő
|
Belépő diákoknak
(A test diadala. Michelangelo és a 16. századi itáliai rajzművészet)
|
1600 HUF
|
|
Csoportos belépő diákoknak
(A test diadala. Michelangelo és a 16. századi itáliai rajzművészet (15 főtől))
|
1400 HUF
|
|
Belépő nyugdíjasoknak
(az állandó kiállítások megtekintésére)
|
1400 HUF
|
/ fő
|
Audio guide
|
800 HUF
|
|
Videó
|
1000 HUF
|
A színváltó, színjátszó hatással élő pigmenthasználat a festészetben Firenzében és környékén tűnt fel a XIV. század vége felé. A tanulás, gyakorlás évei alatt a műhelyekben, szoros szakmai közösségekben élő és egymással rivalizáló fiatal festők technikai újításai azonnal közkinccsé váltak, amint egy-egy új műtárgy megjelent a közönség előtt.
Az új anyaghasználatok, receptek kéziratos formában terjedtek a festőműhelyekben. A cangiante színjátszó hatást, vagyis a tisztán alkalmazott színek bizonyos kombinációival a keleti selymek optikai ragyogását megidézni képes eljárásait sokan kipróbálták, hagyományos technikákkal fatáblára, falfelületre, majd vászonra festve. Ezek a cangiante részletek minden esetben drapériát, öltözéket jelenítenek meg valamelyik fontos személyen, a kompozíció egy kiemelten jelentős alakján. Ráismerünk a Cennino Cennini később nyomtatásban is megjelent kézikönyve („Il Libro dell'arte") receptjeiben megjelölt színakkordokra az Uffiziben, a londoni National Galleryben, a Vatikánban a Capella Sistina megtisztított mennyezetén, a budapesti Szépművészeti Múzeum Régi Képtárában, váratlanul vagy már ismerősen elénk tűnő, a vizsgált festmény többi részletétől eltérő szemlélettel festett intenzív fény-szín látványra: ez egy cangiante motívum.
2001 óta kutatom a színváltó hatások lehetőségeit elsősorban festészeti gyakorlatomban, másrészt történeti vonatkozásban, ugyanakkor a fizika, optika jelenségei, törvényei felől is vizsgálódva, a nagy európai múzeumok gyűjteményeiben szemlélődve.
Ilona Keserü Ilona, 2014