Eseménynaptár
2024. április
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
2024.04.25. - 2024.04.25.
Budapest
2024.04.25. - 2024.09.30.
Szeged
2024.04.25. - 2024.09.22.
Szeged
2024.04.24. - 2024.04.24.
Érd
2024.04.23. - 2024.04.23.
Szombathely
2024.04.23. - 2024.04.23.
Érd
2024.04.20. - 2024.04.20.
Szeged
2024.04.20. - 2024.04.20.
Eger
2024.04.20. - 2024.11.24.
Budapest
2024.04.17. - 2024.07.21.
Budapest
2024.04.16. - 2024.04.16.
Érd
2024.04.16. - 2024.04.16.
Szeged
2024.04.12. - 2024.04.12.
Debrecen
2024.04.12. - 2024.04.12.
Sepsiszentgyörgy
2024.04.12. - 2024.07.11.
Budapest
2024.04.10. - 2024.09.01.
Budapest
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum - Budapest
A múzeum épülete
Cím: 1095, Budapest Művészetek Palotája, Komor Marcell u. 1.
Telefonszám: (1) 555-3444, (1) 555-3457
Nyitva tartás: Időszaki kiállítások (I. és II. emelet) kedd–vasárnap: 10.00–20.00 Gyűjteményi kiállítás (III. emelet) kedd–vasárnap: 10.00–18.00 Jegypénztár: (hétfő kivételével) 10.00–19.30
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2013.11.09. - 2014.01.12.
filmművészet, fotóművészet, időszaki kiállítás, képzőművészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Csoportos belépő
(20 fő felett 20% kedvezmény)
1000 HUF
Belépő felnőtteknek
(az időszaki kiállítások megtekintésére)
1200 HUF
Belépő diákoknak
(az időszaki kiállítások megtekintésére)
600 HUF
Belépő nyugdíjasoknak
(az időszaki kiállítások megtekintésére)
600 HUF
Belépő családoknak
(1 szülő + max. 4 gyermek)
1600 HUF
/ család
Belépő családoknak
(2 szülő + max. 4 gyermek)
2400 HUF
/ család
Belépő Budapest Kártyával felnőtteknek
960 HUF
Belépő Budapest Kártyával diákoknak
480 HUF
Rendezvényjegy
600 HUF
Tárlatvezetés magyar nyelven
4000 HUF
Tárlatvezetés idegen nyelven
5000 HUF

Az Allen Ginsberg munkássága és személyisége köré épített virtuális, multimédiás kiállítás (kurátor: Jean-Jacques Lebel) betekintést nyújt a beat-nemzedék legendás történetébe, amely az 1940-es években vette kezdetét New Yorkban és San Franciscóban, és amely aztán különféle formában futótűzként terjedt el világszerte.

 

A kiállítás anyagát performansz-felvételek, filmek (köztük olyan klasszikusok, mint a Pull My Daisy), szövegek, fényképek, riportok, kézirat-reprodukciók és eddig még nem publikált dokumentumok alkotják. Az Allen Ginsberg, Jack Kerouac és William S. Burroughs írásaival jelentkező generáció új nyelvet és életformát vezetett be a második világháború után, és máig érvényes költői víziót alkotott a világról. A kiállítás része Jean-Jacques Lebel egy korábban még be nem mutatott, Párizsban forgatott interjúja is Ginsberggel.

 

A kiállítás három franciaországi és egy német intézmény (Centre Pompidou, Metz; Champs Libres, Rennes; Fresnoy, Tourcoing; ZKM, Karlsruhe) együttműködésével valósult meg 2013 tavaszán. Budapesten ezt követően, a helyszínre adaptált számos kísérőprogrammal kiegészítve lesz látható.

 

Helló Beatnikek!

 

"Nem egy klasszikus értelemben vett kiállítást láthatunk itt, a falakon sorakozó műtárgyakkal. Ez inkább vizuális és akusztikus antológia: élményszerűen megtapasztalhatunk egy vetített képekkel teli fantasztikus világot, s virtuálisan bebarangolhatjuk a második világháború alatt New Yorkban kibontakozó, majd 1955-től világszerte elterjedt jelentős multikulturális mozgalmat. A feltérképezésében segítőnk és vezetőnk Allen Ginsberg költő, a beat-nemzedék alapítóatyja és nagy hatású alakja, aki megismertet minket közös barátainkkal - akiket időről időre lefotózott -, de mindenekelőtt bemutatja munkásságukat. S teszi mindezt úgy, hogy rávilágít személyiségük egyedi, egyéni vonásaira.
Ismert és ismeretlen filmek, nyilvános felolvasások, felvételek, sohasem látott riportok, szövegek, képzőművészeti alkotások, viták, fotók és a legkülönfélébb dokumentumok... Ez a korábban még nyilvánosság elé nem tárt, első ízben itt bemutatott összeállítás a maga labirintusszerű távlatával, nemzetközi és multimediális jellegével túllép egy lineáris és didaktikus múzeumi kiállítás keretein.
A nézők meghívást kapnak arra, hogy - immár késlekedés nélkül - lépjenek be a beat-nemzedék költőinek hallucinatív világába, és személyesen éljék át ezt a kollektív és szubjektív kalandot. (...)


Allen Ginsbergnek köszönhetően lépésről lépésre követhetjük azokat az irodalmi, kulturális, politikai, egzisztenciális és intellektuális vitákat, amelyekben a beat-nemzedék aktív részt vállalt. Megismerhetjük és újraértelmezhetjük általa a modern irodalom egész sor mesterművét: Jack Kerouac, William Burroughs, Gregory Corso, Michael McClure, Gary Snyder, Peter Orlovsky, illetve természetesen Allen Ginsberg saját műveit. Láthatjuk vagy hallhatjuk őket. Felfedezhetjük kézirataikat, rajzaikat, megismerhetjük életmódjukat csakúgy, mint a kifejezés szabadsága és a kispolgári morál kötöttségei alóli felszabadulás iránti elkötelezettségüket, illetve az etnocentrizmus, a homofóbia és a rasszista paranoia ellen vagy a természetvédelem érdekében folytatott harcukat. Felmérhetjük, milyen úttörő szerepet játszottak íróként és kozmopolitaként azokban a jelentős nemzetközi mozgalmakban, amelyek tiltakozásukat fejezték ki a vietnámi háború, a Wall Street, a Pentagon, az atombomba és a nukleáris ipar, illetve általában a kulturális és politikai imperializmus minden formája ellen.


Ginsberg Üvöltés című híres manifesztum-poémájában történetesen a bibliai szörnyet, Molochot idézte meg, amely egyre nagyobb mértékben szedi emberi áldozatait. Molochot már Karl Marx is az eluralkodó agresszív kapitalizmus szimbólumaként leplezte le. Nem véletlen, hogy Ginsberg és Burroughs, barátjukkal, Jean Genet-vel együtt részt vettek az 1968-as chicagói tüntetésekben, mely alkalommal közeli fiatal barátaik felvezettek egy rózsaszínű, élő és sivalkodó malacot az amerikai elnökválasztás jelöltjeként. A dadaizmus szelleme - ugyan a politikai és a művészeti akció közötti mindenféle különbség feloldásával - valóban jelen volt közöttük.


Az itt bemutatott filmek, beszélgetések, tudósítások, fotók és szövegek nem utolsósorban arra is felhívják a figyelmet, miként utalnak a költők elődeikre és kortársaikra, különösen az ázsiaiakra és az európaiakra: közeli rokonság fűzi őket William Blake-hez, Arthur Rimbaud-hoz, Guillaume Apollinaire-hez és Antonin Artaud-hoz. (...) A beat-nemzedékkel bontakozott ki az ellenkultúra hatalmas, világméretű mozgalma, amelyet a mai »felháborodottak« képviselnek, s amelyből a jövő látnokai és utópistái ihletet meríthetnek."

 

Jean-Jacques Lebel, 2013 áprilisa