Eseménynaptár
2024. április
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
2024.04.25. - 2024.04.25.
Budapest
2024.04.25. - 2024.09.30.
Szeged
2024.04.25. - 2024.09.22.
Szeged
2024.04.24. - 2024.04.24.
Érd
2024.04.23. - 2024.04.23.
Szombathely
2024.04.23. - 2024.04.23.
Érd
2024.04.20. - 2024.04.20.
Szeged
2024.04.20. - 2024.04.20.
Eger
2024.04.20. - 2024.11.24.
Budapest
2024.04.17. - 2024.07.21.
Budapest
2024.04.16. - 2024.04.16.
Érd
2024.04.16. - 2024.04.16.
Szeged
2024.04.12. - 2024.04.12.
Debrecen
2024.04.12. - 2024.04.12.
Sepsiszentgyörgy
2024.04.12. - 2024.07.11.
Budapest
2024.04.10. - 2024.09.01.
Budapest
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
Balatoni Múzeum - Keszthely
Cím: 8360, Keszthely Múzeum u. 2.
Telefonszám: (83) 312-351, (83) 511-335
Nyitva tartás: K-Szo 9-16
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2013.09.29. - 2013.12.14.
festészet, időszaki kiállítás, képzőművészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
800 HUF
/ fő
Csoportos belépő felnőtteknek
(min. 8 fő)
600 HUF
/ fő
Belépő diákoknak
400 HUF
/ fő
Belépő nyugdíjasoknak
400 HUF
/ fő
Belépő családoknak
(2 felnőtt + min. 2 gyermek)
400 HUF
/ fő
Kombinált belépő
(l. PROGRAMCSOMAG': belépő + vezetés az állandó kiállításban + múzeumpedagógiai foglalkozás diákigazolvánnyal rendelkezők számára, min. 10 főtől)
750 HUF
Kombinált belépő
(lI. PROGRAMCSOMAG': belépő + vezetés az állandó kiállításban + múzeumpedagógiai foglalkozás + kézműves foglalkozás diákigazolvánnyal rendelkezők számára, min. 10 főtől)
1450 HUF
Tárlatvezetés
(előzetes bejelentkezéssel)
4500 HUF

Egy a XIX. század végén megjelenő filozófiai irányzat, melyet utólag perszonalizmusnak neveztek el, - szerény értékelésem szerint - tovább lépett a lét puszta megragadásánál. Amikor később Emmanuel Lévinas (1906-1995) - aki Karol Wojtyla, a későbbi II. János Pál pápa filozófiai gondolkodására is nagy hatást gyakorolt - egy helyen az „arc epifániájáról" beszélt, akkor a filozófiai gondolkodás egy olyan szempontját emelte ki, amit szintén régen elfelejtettek, elfelejtettünk.

 

A létezés önmagában arctalan. Éppen a szubjektivitás, önmagunk tételezése teszi jelenvalóvá, személyessé a létet. Ez azonban még puszta szolipszizmus (énközpontúság) volna, melyben az alany önmagát tételezi a világban, mint személyt és egyben önmagába is zárkózik. Ennek a gondolkodói körnek a nagysága abban rejlik, hogy rámutatott arra: az ember a másik felé fordul. A másik („l'autre" - vö. Levinas) tekintetében hirtelen az én tekintetem is megjelenik. A létet - önmagam tételezésén keresztül - a másik arcának felragyogásában ismertem meg.


Bukta Norbert arcai - mint annyi portré a festészet történetében - erről a tapasztalatról szólnak. Az arc filozófiája a képben, a műalkotásban materializálódik. Különös jelentősége ezeknek a képeknek, hogy egy-egy munkán sokszor egyszerre több művész is dolgozott, kollázsként összeadva a meglátásaikat - különös módon fejezve ki így azt, hogy rászorulunk egymásra. Ez nem puszta önkifejezés, magamutogatás, szolipszizmus, hanem sokkal inkább egy nagy lépés az igazi perszonalizmus, a másik megtapasztalása felé.

 

Dr. Gájer László római katolikus pap