Eseménynaptár
2024. április
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
2024.04.17. - 2024.07.21.
Budapest
2024.04.16. - 2024.04.16.
Érd
2024.04.16. - 2024.04.16.
Szeged
2024.04.12. - 2024.04.12.
Debrecen
2024.04.12. - 2024.04.12.
Sepsiszentgyörgy
2024.04.12. - 2024.04.12.
Szekszárd
2024.04.12. - 2024.07.11.
Budapest
2024.04.11. - 2024.04.11.
Komárom
2024.04.10. - 2024.09.01.
Budapest
2024.04.08. - 2024.04.08.
Kápolnásnyék
2024.04.08. - 2024.04.08.
Eger
2024.04.08. - 2024.04.08.
Szekszárd
2024.04.06. - 2024.04.06.
Kápolnásnyék
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.01. - 2024.08.31.
Szeged
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum - Budapest
A múzeum épülete
Cím: 1095, Budapest Művészetek Palotája, Komor Marcell u. 1.
Telefonszám: (1) 555-3444, (1) 555-3457
Nyitva tartás: Időszaki kiállítások (I. és II. emelet) kedd–vasárnap: 10.00–20.00 Gyűjteményi kiállítás (III. emelet) kedd–vasárnap: 10.00–18.00 Jegypénztár: (hétfő kivételével) 10.00–19.30
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2013.03.23. - 2013.06.30.
festészet, grafika, időszaki kiállítás, képzőművészet, szobrászat
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Csoportos belépő
(20 fő felett 20% kedvezmény)
1000 HUF
Belépő felnőtteknek
(az időszaki kiállítások megtekintésére)
1200 HUF
Belépő diákoknak
(az időszaki kiállítások megtekintésére)
600 HUF
Belépő nyugdíjasoknak
(az időszaki kiállítások megtekintésére)
600 HUF
Belépő családoknak
(1 szülő + max. 4 gyermek)
1600 HUF
/ család
Belépő családoknak
(2 szülő + max. 4 gyermek)
2400 HUF
/ család
Belépő Budapest Kártyával felnőtteknek
960 HUF
Belépő Budapest Kártyával diákoknak
480 HUF
Rendezvényjegy
600 HUF
Tárlatvezetés magyar nyelven
4000 HUF
Tárlatvezetés idegen nyelven
5000 HUF

Míg a meztelen női test, a női akt a művészet elfogadott témája, a ruhátlan férfi test a klasszikus antik művészetet követően, évszázadokon keresztül csupán hősként, mártírként jelent meg. Mára azonban, a kortárs képzőművészetben provokatívan feltárulkozó, távolról sem heroikus a meztelen férfitest. A meztelen férfi című kiállítás azt vizsgálja, hogyan alakult át, miként változott a meztelen férfi test jelentése az elmúlt mintegy száz évben. A férfikép változásait követi nyomon a XIX. század végétől napjainkig nyolc téma köré rendezve.

 

A kiállítás időbeli kezdőpontja a XIX-XX. század fordulója, amikor az identitásválság a férfiasság hagyományos értékeit sem hagyta érintetlenül, s a századfordulós Bécs művészetében vizuálisan is megjelent olyan művészek munkáiban, mint Egon Schiele vagy Oskar Kokoschka. A modern művészek számára a lecsupaszított, meztelen férfi test a feltárulkozás, az önmegismerés, a megújulás hordozója lett. A kiállítás ettől a ponttól kezdődően követi végig a meztelen férfit a XX. és a XXI. század történetén, és közel száz művész munkáján keresztül prezentálja a férfi identitás hegemón modelljének változását, a hagyományos férfi szerepmodellek megkérdőjelezését, az alternatívák keresését, a gyengeséggel és sérülékenységgel történő szembenézést, a vággyal teli tekintetet, a testkultuszt és az erotikus pózt.

 

A ruhátlan férfi test ábrázolásában nyomon követhető a férfi társadalmi szerepének változása, a férfi identitás alakulása, s mindez elválaszthatatlan a társadalomban végbement változásoktól, a hatalom működésétől. A hatalom meghatározza a tekintetet, amelyet évszázadokon át a férfiak birtokoltak, és a nők csupán a tekintet tárgyai lehettek. Ez a szerepmegosztás férfiak és nők között a társadalom öröknek, "természetesnek" tartott rendjét tükrözte.

 

A kiállítás újra osztja a szerepeket: a tekintet tárgyai most nem a nők, hanem a férfiak. Hogy ez mennyiben jelenti a tekintet birtoklásának elvesztését, feladását, átruházását, végiggondolható a tematikus egységbe rendezett művek segítségével.

 

A lemeztelenített férfitest egy-egy válságpontot jelöl ki. Ilyen a századfordulón megjelent életreform-mozgalom szellemében magát a természet harmonikus részének tekintő és társadalmi megújulásra vágyó meztelen férfitest. Egészen másként jelenik meg a meztelen férfi a homoszexualitás összefüggésében. A homoerotikus tekintet erotizálja a férfitestet, a vágy tárgyaként értelmezett férfitestként vizsgálja. A feminizmus megközelítésmódjainak hatására magukat sminkkel, a nemi szerv elrejtésével, "áthelyezésével", szimbolikus elvesztésével átalakító férfi művészek a nemi határok kijelölésének önkényes mivoltára hívják fel a figyelmet. A meghatározhatatlan nemi identitás, az ellenkező nem szerepébe helyezkedés lázadás, szembeszállás a hagyományos maszkulinitással és feminitással, a konvencionális elvárásokkal.

 

A heroikus, kemény férfiasság, az egészséges, fizikai erőt sugárzó test különösen fontos jelkép a diktatúrák számára. A fegyelmezett, szabályoknak engedelmeskedő test szimbolizálja a testek feletti uralmat. Ellentettje az anti-hős, a védtelen, sebezhető férfitest, a fájdalmat tudatosan vállaló és ezzel az elveszett hatalmat visszaszerezni vágyó férfi. A nemi vagy faji kisebbséghez tartozó férfi, a kövérkés vagy idősödő férfi kiszorul a nyilvános térből, a magánszférába kényszerül, megfosztatik a férfitesthez kapcsolt hatalomtól. A test jelképezi a hatalmat, amelyet akkor tud igazán birtokolni, ha nem fedi fel tökéletesen meztelenségét, ha a nemi szerv rejtve marad. A keresztény kultúrkör egyik utolsó tabuja a férfi nemiszerv látványa. Mindezek után érdekes kérdés, hogy vajon rendelkezhet-e hatalommal a női tekintet. S vajon hogyan tekintünk az akadémikus művészeti stúdiumok elengedhetetlen részét képező egykori akttanulmányokra és a meztelen férfi modelleket ábrázoló régi és mai felvételekre? Milyennek látjuk művész és modell viszonyát az önarcképeken, ahol a művész saját meztelen teste az én kíméleten feltárásának terepe.

 

Az új férfiasság nem tekinti természettől adottnak a kulturális szerepeket, lázad ellenük, tabukat dönt, fétiseket leplez le. A közép-kelet-európai régióban a meztelen férfi test további jelentésrétegekkel gazdagodik. Az egykori szocialista országok művészetében a patriarchális rendszernek való kiszolgáltatottság kifejezéseként értelmeződik a meztelen férfitest, de a nemi szerepek vizsgálata ebben a vonatkozásban sem tekinthető érdektelennek. A rendszer bukása után a megváltozott geopolitikai rend, régi és új vágyak, hatalmi viszonyok íródnak a testre, alakítják az új maszkulinitást.