Eseménynaptár
2024. március
26
27
28
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
2024.03.23. - 2024.03.23.
Kaposvár
2024.03.23. - 2024.03.23.
Budapest
2024.03.23. - 2024.03.23.
Eger
2024.03.22. - 2024.03.22.
Budapest
2024.03.22. - 2024.03.22.
Szombathely
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.03.15.
Szentendre
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.14. - 2024.03.15.
Fülek
2024.03.11. - 2024.03.11.
Balassagyarmat
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
2024.03.01. - 2024.08.31.
Szeged
2024.02.29. - 2024.04.30.
Herend
2024.02.23. - 2024.03.10.
Hódmezővásárhely
2024.02.22. - 2024.05.19.
Szombathely
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2012.08.16. - 2012.11.25.
időszaki kiállítás, képzőművészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:

Napjaink legbefolyásosabb kortárs képzőművésze, a kínai Aj Vej-vej New Yorkban töltött évei során keletkezett fotóiból látható kiállítás az idén száz éves Ernst Múzeumban!

 

Aj Vej-vej (1957, Peking/Beijing) sokoldalú, konceptuális beállítottságú, a társadalmi viszonyokat kritikusan szemlélő művész, aki a legutóbbi években vált a kortárs képzőművészet világszerte legismertebb alkotójává. Építészként, konceptuális művészként, szobrászként, fényképészként, bloggerként, twitterező, interjúkat készítő, kultúrkritikát gyakorló művészként a kortárs témák és társadalmi problémák érzékeny megfigyelője; nagyszerű kommunikátor és kapcsolatépítő, aki élettel tölti meg a művészet szerepéről vallott elképzeléseinket.

 

Egy kínai New Yorkban: 1983-1993


Outside Tompkins Square Park, 1986
Aj Vej-vej new yorki tanulmányai, ill. ott-tartózkodása ideje (1983-1993) alatt több mint tízezer fotót készített saját magáról, a városról és lakóiról. Kezében kamerával valóságos megszállottként igyekezett dokumentálni a fontos vagy éppen nagyon is banális történéseket és karaktereket. Az egyszerű kisfilmes turista-fényképezőgéptől kezdve a polaroid technikáig számtalan eszközt és technikát használt képei elkészítéséhez. A fotók kivételes perspektívából ragadják meg az 1980-as évek New Yorkjának történelmét, kultúráját és légkörét:

Az a New York, amit ismertem, már nincs többé... Ha visszatekintek a múltba, azt látom, ezek a fotók tényszerűek, de nem feltétlenül igazak. A jelen mindig felülírja a múltat, és a jövő nem törődik a jelennel... Aj Vej-vej, 2008

 

Ebben az időben - pályakezdő, ismeretlen kínai művészként - Aj egy parányi lakásban lakott New York East Village nevű negyedében (Manhattan szegény bohém-negyede), ahol prominens tagja volt a kivándorolt kínai művész-értelmiségi közösségnek, a negyed akkoriban bimbózó avantgárd szcénájának. Ezidőtájt fényképezőgépét arra használta, hogy saját életét, munkáját, környezetét és a kor atmoszféráját megörökítse. A fotók New York egy pontosan körülhatárolható korszakát reprezentálják Aj Vej-vej szemén keresztül, s egyértelműen fellelhetőek bennük konceptuális művészetének kezdetei.


Az ábrázolás tárgyai:

 

East Village költészeti felolvasó estjei és más művészeti eseményei, a Tomkins Square Park-i tüntetések, Wigstok transzvesztitái, híres kínai művészek, értelmiségiek (mint például a filmes Chen Kaige, a zeneszerző Tan Dun és a képzőművész Xu Bing).

 

A kiállításon bemutatott 227 fotót maga Aj Vej-vej válogatta archívumából. Koncepciójának alapgondolata egy olyan, képekből összeálló múzeumi installáció, amely Aj Vejvej személyes élményeit, gondolatait, korabeli attitűdjét tárja fel.

 

A művész new yorki időszakában készült fotóit eddig Berlinben (Martin Gropius Bau), és Moszkvában (Media Center) láthatta a közönség; augusztustól októberig Budapesten lesznek láthatóak a művész által kurátorként jegyzett kiállítás képei.


A magyarországi bemutató kísérője egy reprezentatív, átfogó katalógus valamennyi fotóval, tanulmányokkal, interjúkkal –-a Műcsarnok Kiadó és a Distanz Verlag együttműködésében.