Eseménynaptár
2019. november
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2019.11.08. - 2019.11.10.
Szombathely
2019.11.08. - 2020.04.05.
Budapest
2019.11.08. - 2019.12.20.
Székesfehérvár
2019.11.07. - 2019.11.10.
Budapest
2019.11.07. - 2019.11.08.
Debrecen
2019.11.05. - 2019.12.07.
Budapest
2019.10.16. - 2019.11.18.
Budapest
2019.10.12. - 2020.02.12.
Veszprém
2019.10.05. - 2019.11.30.
Hódmezővásárhely
2019.09.28. - 2020.01.15.
Győr
2019.09.27. - 2020.02.02.
Budapest
2019.09.19. - 2020.02.28.
Balassagyarmat
2019.09.19. - 2020.01.05.
Budapest
2019.09.17. - 2019.12.10.
Székesfehérvár
2018.09.14. - 2019.12.31.
Budapest
2012.03.01. - 2012.03.31.
Vác
2012.02.01. - 2012.02.29.
Miskolc
2012.01.22. - 1970.01.01.
Budapest
2011.10.04. - 1970.01.01.
Nagykáta
2011.10.01. - 1970.01.01.
Nagykáta
Vasváry Ház - Pécs
Cím: 7621, Pécs Király utca 19.
Telefonszám: (72) 214-636
Nyitva tartás: K-V 10-16
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2019.06.22. - 2019.11.02.
gazdaság, időszaki kiállítás, közlekedés, repülés, szolgáltatás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Papír repülőgépmodellt, valamint origami (légipostai) borítékot egyaránt hajtogathatnak a látogatók az Aviatika – Pécs repüléstörténetéből című kiállításon, amely 2019. június 22-étől tekinthető meg a pécsi Vasváry-házban. A 2008 óta létező, felfrissített, kiegészített utazó tárlat Pécs 1937-ben készült légi felvételével egészült ki, amelyre ránagyítva a város egykori utcái, terei fedezhetők fel.
Aviatika
Pécs felett az első légi jármű – egy meleg levegővel töltött hőlégballon – az 1880-as évek közepe táján jelent meg, de ekkor még leszállás nélkül tovaszállt. Az egyik legsikeresebb pécsi általános kiállítás és vásár idején a lakosság már kézzelfogható közelségbe került egy ilyen járművel. A bemutató alig volt több cirkuszi látványosságnál, mégis a szembesülés az emberi repülés lehetőségével városunkban igazi szenzációnak számított, amit hivatalos léghajóünnepély kísért.

Pécs a géprepülés terén korán kapcsolódott az országos, főleg fővárosi törekvésekhez. Szinte a rákosi „ősrepülőkkel” egy időben kezdte meg kísérleteit Faludy Károly színművész, a pécsi társulat tagja, aki emellett saját építésű repülőgépmodelljeivel előadásokat tartott Pécsen kívül Újvidéken is.

Városunkban 1930-tól 1955-ig a mai Uránváros területén repülőtér működött, és az ország első közterületi hősi repülő emlékművét 1992-ben Pécsett, az egykori repülőtér területén állították fel. Pécs 1968-ig aktív részese volt a belföldi légi forgalomnak, és az első magyar gépeltérítés is pécsi járathoz kötődik.

Kinagyítható légi felvétel 1937-ből – légipostai boríték origamiból

A fenti történetek mellett egyéb érdekes epizódokat olvashatunk Pécs repüléstörténetéből annak a kétnyelvű (magyar-angol) utazó kiállításnak a tablóiról, amelyet 2008-ban, a Janus Pannonius Múzeum Történeti Osztálya (Várostörténeti Múzeum) a Magyar Veterán Repülők
Szövetségének pécsi csoportjával, illetve a Baranya Megyei Ejtőernyős Klubbal együttműködésében hozott létre. A kiállítást a szervezők újabb múzeumi szerzeményekkel és magángyűjtők tárgyaival, továbbá Pécs 1937-ben készült légi felvételével egészítették ki, amelyre ránagyítva a látogatók maguk fedezhetik fel a város egykori utcáit, épületeit, tereit.

Látható többek között az 1930-ban épült és 1945-ben lebombázott repülőgéphangár makettje, illetve az első Pécsett készült és repült ultrakönnyű repülőgép, a „Szöcske” légcsavarja. A kiállításban papír repülőgépmodellt és origami (légipostai) borítékot hajtogathatnak a látogatók.