Eseménynaptár
2024. április
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
2024.04.24. - 2024.04.24.
Érd
2024.04.23. - 2024.04.23.
Szombathely
2024.04.23. - 2024.04.23.
Érd
2024.04.20. - 2024.04.20.
Szeged
2024.04.20. - 2024.04.20.
Eger
2024.04.20. - 2024.11.24.
Budapest
2024.04.17. - 2024.07.21.
Budapest
2024.04.16. - 2024.04.16.
Érd
2024.04.16. - 2024.04.16.
Szeged
2024.04.12. - 2024.04.12.
Debrecen
2024.04.12. - 2024.04.12.
Sepsiszentgyörgy
2024.04.12. - 2024.04.12.
Szekszárd
2024.04.12. - 2024.07.11.
Budapest
2024.04.10. - 2024.09.01.
Budapest
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ - Budapest
Cím: 1065, Budapest Nagymező utca 8.
Nyitva tartás: K-P 14-19, Szo-V 11-19
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2017.06.28. - 2017.07.30.
fotóművészet, időszaki kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Tizennyolc, a nagyközönség által korábban még nem látott kép is része annak a június 27-én nyílt tárlatnak, amely a Capa Központ névadójának munkásságából válogat.


A róla elnevezett budapesti kortárs fotográfiai központban nyílt kiállítás Robert Capa fotótudósítói munkásságából. A válogatás ötven képet tartalmaz az első megbízások egyikeként készült Trockij beszédét megörökítő képtől egy, az indokínai háborúban exponált felvételig, tizennyolc kép pedig a Budapesten őrzött Robert Capa-gyűjteményből most kerül először a nagyközönség elé. A kiállított tematikai egységek erőteljes felütéseivel a cél Robert Capa kompozíciós virtuozitásának megmutatása volt, emellett a Capa Központ fontosnak tartotta azt is, hogy a világhírű felvételek előtt vagy éppen után készült képekkel egészítsék ki a már ismertet, azaz a képek „hátországát” is bemutassák. A spanyol polgárháború egyik kiállított felvételén az a Federico Borell Garcia látható, aki a Capa számára a világhírt meghozó A milicista halála című képen is, a partraszállás képei esetében pedig az ott fekvő halottak sorát néző francia halászokról készült fotográfiát tekinthet meg a közönség.

„Robert Capa sosem csak az esemény önmagában való megörökítését tartotta fontosnak, hanem az előzményekét és a következményekét csakúgy: egy háború sosem az első lövéssel kezdődik és nem is az utolsóval ér véget. A kiállított fotográfiák nemcsak a háborúk világát mutatják meg, hanem Robert Capa képként fennmaradt békés pillanatainak őrzői is” - mondta a kiállítás kurátora, Csizek Gabriella.

A Budapesten Friedmann Endre néven született Robert Capát (1913-1954) a XX. század több háborújának egyedülálló képi krónikásaként jegyzi az egyetemes és a magyar fotótörténet. Az öt harcmezőt, köztük a spanyol polgárháborút, a II. világháborút és az első arab-izraeli háborút is megjárt Capa tragikusan rövid élete során is maradandót alkotott. A frontokon és a hátországokban készült fotóival iskolateremtő képi világot hozott létre és az őt követő nemzedékeknek máig hatóan mutatta meg, hogy milyen nagy a mély humanizmusból építkező képek ereje. A katonákról, a partizánokról készült, a hétköznapi pillanatokat és a harcokat ábrázoló fotográfiáit – ahogy ez jellemző volt rá – a résztvevő megfigyelő pozíciójából készítette, határtalan empátiával. Tőle származik a híres mondás is: „Ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel.”

Capa arról is ismert, hogy az ő javaslatára alapították meg – Henri Cartier-Bresson, George Rodger és David „Chim” Seymour fotográfusokkal közösen – az immáron 70 éve működő Magnum Photos ügynökséget, amelynek mind a mai napig meghatározó alapelvei a fotográfiai képalkotás fontosságába vetett hit; az egyéni látásmód tisztelete és a belső iránytű követése a témaválasztás és megvalósítás terén; valamint a folyamatos párbeszéd a fotográfia társadalmi szerepéről, a kép létezésének sajátosságairól.

A 2008-ban megvásárolt fotográfiák révén New York és Tokió mellett Budapest vált a Capa-hagyaték legfontosabb őrzőjévé. A Robert Capa életútját bemutató ún. Master’s Set III (Mestergyűjtemény) sorozat kilencszázharminchét, a kilencvenes években készült nagyítást tartalmaz. Ezeket a fotográfiákat Robert Capa öccse, Cornell Capa és Richard Whelan fotótörténész (Robert Capa monográfusa) válogatták ki 1990-1992 között a Capa által hátrahagyott közel 70 ezer negatív közül. Döntésük értelmében ezekről a negatívokról ebben a méretben kizárólag ez a három széria nagyítás volt és lesz készíthető. A képek a Capa aláírását utánzó szárazbélyegzőről ismerhetőek fel, amely a nagyítások alatt jobb oldalon látható. A sorozat az életművet leginkább reprezentáló képeket tartalmazza, az 1932 és 1954 közötti időszak Capa teljes munkásságát felöleli, szinte az első felvételektől az utolsóig.