Eseménynaptár
2024. április
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
2024.04.24. - 2024.04.24.
Érd
2024.04.23. - 2024.04.23.
Szombathely
2024.04.23. - 2024.04.23.
Érd
2024.04.20. - 2024.04.20.
Szeged
2024.04.20. - 2024.04.20.
Eger
2024.04.20. - 2024.11.24.
Budapest
2024.04.17. - 2024.07.21.
Budapest
2024.04.16. - 2024.04.16.
Érd
2024.04.16. - 2024.04.16.
Szeged
2024.04.12. - 2024.04.12.
Debrecen
2024.04.12. - 2024.04.12.
Sepsiszentgyörgy
2024.04.12. - 2024.04.12.
Szekszárd
2024.04.12. - 2024.07.11.
Budapest
2024.04.10. - 2024.09.01.
Budapest
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
Budapest Galéria - Budapest
A kiállítóház épülete
Cím: 1036, Budapest Lajos u. 158.
Telefonszám: (1) 388-6784
Nyitva tartás: K-V 10-18
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2017.01.19. - 2017.02.26.
festészet, időszaki kiállítás, képzőművészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Várhelyi Tímea képei a figyelemre épülnek: ez egyként jelent pontos és kitartó természet-megfigyelést, valamint folyamatos önmagára figyelést. Utóbbi nem narcisztikus én-központúság, hanem a rajzoláshoz szükséges koncentráció fenntartását ellenőrző belső munka.
Várhelyi Tímea: Zongoralabak
A radikálisan leszűkített motívumkészletből dolgozó mesterek – Giorgio Morandi, Eugene Leroy, Veszelszky Béla – nyomdokain haladva Várhelyi Tímea is sorozatokat hoz létre; „modelljei” éveken át személyes környezetéből kerültek ki: a szoba zárterkélyének ablakívébe tolt zongora lábai, a parketta mintázata, maga gyűjtötte termések, virágok, jelentéktelen, minden lakásban heverő apró tárgyak.

Művein vagy az említett enteriőrből metsz ki egy – jellemzően a megszokott nézőpont alatti perspektívából láttatott – látványt a zongoralábakkal (a hangszer nélkül), vagy tárgyaiból alkalmi csendéleteket állít össze a parkettán. Különös, egyszerre érdekfeszítő és viszolyogtató élmény volt számára egy kölcsönkapott emberi koponya rajzolása: élettelen tárgyként való tanulmányozása és az egykor volt személy zavarba ejtő „jelenlétének” nyomán ezt az ambivalenciát láttató, szépséges-borzongató pasztellek születtek. Legújabban a plein air alkotással kísérletezik, a mező flórájából szemel ki egy tenyérnyit. A munka során egészen közel kell hajolnia a földhöz és a növényekhez – a fizikai megpróbáltatás egyben szimbolikus gesztus is.

És egy lényeges motívum: Várhelyi Tímea művein a tárgyakkal egyenrangú létező az árnyék. A zongoralábak és a beállítás elemei közé bekúszó, olykor titokzatos-fenyegető árnyékok felszámolják az idillnek még a legkisebb esélyét is. A napsütötte mezőn sincs másképp, mint a szobában: a modelljei fölé hajoló rajzoló sötét sziluettje vonásaitól megfosztott, baljós önarcképként vetül rá a fényben úszó természetrészletre.

Andrási Gábor