Eseménynaptár
2024. április
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
2024.04.17. - 2024.07.21.
Budapest
2024.04.16. - 2024.04.16.
Érd
2024.04.16. - 2024.04.16.
Szeged
2024.04.12. - 2024.04.12.
Debrecen
2024.04.12. - 2024.04.12.
Sepsiszentgyörgy
2024.04.12. - 2024.04.12.
Szekszárd
2024.04.12. - 2024.07.11.
Budapest
2024.04.11. - 2024.04.11.
Komárom
2024.04.10. - 2024.09.01.
Budapest
2024.04.08. - 2024.04.08.
Kápolnásnyék
2024.04.08. - 2024.04.08.
Eger
2024.04.08. - 2024.04.08.
Szekszárd
2024.04.06. - 2024.04.06.
Kápolnásnyék
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.01. - 2024.08.31.
Szeged
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ - Budapest
Cím: 1065, Budapest Nagymező utca 8.
Nyitva tartás: K-P 14-19, Szo-V 11-19
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2015.10.13. - 2015.11.29.
fotóművészet, gasztronómia, időszaki kiállítás, koncentrációs táborok, történelem, Újkor, XX. század
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Az étel az élet. Mit lehet tenni, ha nincs, sőt ha kilátás sincs arra, hogy elérhető legyen? A németországi Bergen-Belsen egyike volt azoknak a koncentrációs táboroknak, ahová több ezer, többnyire zsidó származású embert deportáltak, majd tartottak fogva a második világháború idején. A foglyok ott megélt borzalmairól, életéről, éhezéséről vajmi keveset tudhatunk – a megpróbáltatásokat kevesen élték túl, s akik túl is élték, alig beszéltek életüknek erről a szakaszáról. Mára a túlélők legnagyobb része eltávozott az élők sorából, a hiányos, csupán emléktöredékekből kikövetkeztethető, traumatikus múlt feldolgozása így az őket követő generációk feladata marad.
Biró Eszter: Receptkönyv – Goethe: Vándor éj dala, 2015.
Verát, Biró Eszter nagymamáját 16 évesen vitték Szegedről Budapestre, majd Bergen-Belsenbe. Két, számára különösen fontos tárgyat vitt magával: a Bortnyik Sándor – Hevesy Iván – Rabinovszky Márius által szerkesztett Kétezer év festészete című képes albumot, melyet súlya és mérete miatt a budapesti gettóban kellett hagynia, és egy füzetet, melybe ceruzával írt verseket gyűjtött. A koncentrációs tábor szörnyűségeinek elviselése és túlélése szempontjából kulcsfontosságú volt az emlékek felidézése, a vallási-kulturális hagyományok megőrzése, ezért sokan életük kockáztatásával is próbálták gyakorolni vallásukat, imákat, történeteket gyűjtöttek. A nők egy része a barakkokban az éhség elől, a konyhában töltött emlékek közé menekült és recepteket idézett fel. Vera az otthonról hozott füzetből törölte ki a korábban leírt verseket és a helyükre ételrecepteket írt. A levesek, húsok, pácok, töltelékek, köretek, torták és sütemények ugyanolyan elérhetetlen álomképekké váltak, mint az alapanyagok: a friss víz, vagy épp egy kiló liszt.

A gyűjteményben szereplő receptek, sok esetben pontatlan mennyiségi elemeikkel, hiányzó alkotóelemeikkel, szinte elkészíthetetlen ételekként szerepelnek a könyvecskében, a receptek mellett pedig Johann Wolfgang von Goethe és Vajda János egy-egy verstöredéke maradt meg. Biró Eszter – ahogy számos korábbi, archívumhasználattal foglalkozó munkája esetében is – a receptkönyvre mint egyfajta szimbolikus archívumra tekintett. Az alapanyagokról filmre készített fotókat, majd a csíkokra vágott negatívokat összeillesztve, az eredeti receptkönyv oldalai alapján készítette el az absztrakt vizuális recepteket. A Project Roomban látható kiállításon az eredeti receptkönyv és a Biró által feldolgozott könyvoldalak képei mellett az ételek és alapanyagok elérhetetlenségének szimbolikus aspektusaként a fényképek felvágott negatívjai is megjelennek a kiállítótérben.
A múlt feldolgozása ezúttal emlékezés az emlékekre. Az emlékek megtartása nem más, mint a tradíció megőrzése. Az emlékek felidézése – mely egykor a túlélés eszköze volt – ma a felejtés ellenszere.

Gellér Judit