Eseménynaptár
2024. április
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
2024.04.20. - 2024.04.20.
Szeged
2024.04.20. - 2024.04.20.
Eger
2024.04.20. - 2024.11.24.
Budapest
2024.04.17. - 2024.07.21.
Budapest
2024.04.16. - 2024.04.16.
Érd
2024.04.16. - 2024.04.16.
Szeged
2024.04.12. - 2024.04.12.
Debrecen
2024.04.12. - 2024.04.12.
Sepsiszentgyörgy
2024.04.12. - 2024.04.12.
Szekszárd
2024.04.12. - 2024.07.11.
Budapest
2024.04.11. - 2024.04.11.
Komárom
2024.04.10. - 2024.09.01.
Budapest
2024.04.08. - 2024.04.08.
Kápolnásnyék
2024.04.08. - 2024.04.08.
Eger
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
Magyar Nemzeti Galéria - Budapest
Magyar Nemzeti Galéria
Cím: 1014, Budapest Szent György tér 2.
Telefonszám: (1) 201-9082
Nyitva tartás: K-V 10-18
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2015.04.23. - 2015.06.28.
festészet, időszaki kiállítás, képzőművészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Egyéni belépő felnőtteknek
3200 HUF
/ fő
Egyéni belépő diákoknak
1600 HUF
/ fő
Egyéni belépő nyugdíjasoknak
1600 HUF
/ fő
Videó
(Időszaki kiállításokon fényképezőgép és videokamera használata tilos!)
1000 HUF
Most először látható Európában a 20. századi kínai festészet egyik legkiválóbb mestere, Qi Baishi egész életművét átfogó, retrospektív kiállítás. A természet igézete – Qi Baishi-festmények a Pekingi Művészeti Akadémia gyűjteményéből című tárlat a művész hagyatékából közel 110 festményt mutat be.
Sáska gabonakalászon
Qi Baishi (Csi Paj-si, 1864–1957) eleinte fa- és pecsétfaragóként szerzett komoly hírnevet, és csak élete derekán fordult a festészet felé. Madarakat, virágokat ábrázoló képeivel, merész és ötletes színhasználatával kitágította a hagyományos kínai piktúra kereteit. Főként az élet apró jelenségei érdekelték, a környezetében látott egyszerű motívumokat örökítette meg: virágokat, zöldségeket, gyümölcsöket, állatokat, köztük leginkább rákokat, halakat, békákat és rovarokat. A kalligráfiát is nagy hangsúllyal használta kompozícióiban.

Qi Baishi éppen akkor kötelezte el magát a tradicionális kínai festészet mellett, amikor kortársai figyelme a nyugati festészeti minták felé fordult. A Budapesten bemutatásra kerülő több mint száz művén jól nyomon követhető festészetének alakulása. Tájképei és figurális alkotásai mellett a kiállítás gerincét életművének legfontosabb szakasza, az időskori stílusváltás remekeinek számító növény- és madárábrázolások képezik.

Qi Baishi festményei az 1930-as években jutottak el Európába, Magyarországra is. 1930-ban a Nemzeti Szalon Kínai Képzőművészeti Kiállításán huszonkilenc képet mutattak be tőle, 1938-ban pedig ismét a Nemzeti Szalonban már ötvenhárom képpel szerepelt.

A kiállítás sajátos színfoltját jelentik a neves kínai festő Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeumban őrzött válogatott alkotásai. A Hopp Ferenc Múzeum gyűjteményében egy tucatnyi kép és 80 fametszet található a művésztől. Qi Baishi első képei még az 1930-as évek elején Vojtech Chytil (1896–1936) festőnek, a Pekingi Művészeti Akadémia tanárának ajándékaként kerültek a gyűjteménybe. A kiállításon bemutatott hat mű között vannak Qi Baishi nevezetes, rákokat és halakat ábrázoló festményei, amelyek a mester védjegyének, egyik legismertebb témájának számítanak.

A Magyar Nemzeti Galériában most nyíló tárlat nemcsak Budapesten, hanem egész Európában is az első gyűjteményes kiállítása a modern kínai képírás megújítójának.