Eseménynaptár
2024. március
26
27
28
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
2024.03.23. - 2024.03.23.
Kaposvár
2024.03.23. - 2024.03.23.
Budapest
2024.03.23. - 2024.03.23.
Eger
2024.03.22. - 2024.03.22.
Budapest
2024.03.22. - 2024.03.22.
Szombathely
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.03.15.
Szentendre
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.14. - 2024.03.15.
Fülek
2024.03.11. - 2024.03.11.
Balassagyarmat
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
2024.03.01. - 2024.08.31.
Szeged
2024.02.29. - 2024.04.30.
Herend
2024.02.23. - 2024.03.10.
Hódmezővásárhely
2024.02.22. - 2024.05.19.
Szombathely
Vaszary Galéria - Balatonfüred
Vaszary Galéria
Cím: 8230, Balatonfüred Honvéd u. 2-4.
Telefonszám: (87) 950-876 /1
Nyitva tartás: K-V 10-18
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2015.03.07. - 2015.08.09.
fotóművészet, grafika, időszaki kiállítás, képzőművészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Egyéni belépő felnőtteknek
2200 HUF
Egyéni belépő felnőtteknek
(Balatonfüredi jegy)
1100 HUF
Csoportos belépő felnőtteknek
(10 főtől)
2000 HUF
/ fő
Csoportos belépő felnőtteknek
(Balatonfüredi jegy, 10 főtől)
990 HUF
/ fő
Egyéni belépő diákoknak
1100 HUF
Csoportos belépő diákoknak
(10 főtől)
990 HUF
/ fő
Egyéni belépő pedagógusoknak
1100 HUF
Csoportos belépő pedagógusoknak
(10 főtől)
990 HUF
/ fő
Egyéni belépő nyugdíjasoknak
1100 HUF
Csoportos belépő nyugdíjasoknak
(10 főtől)
990 HUF
/ fő
Belépő családoknak
(2 felnőtt + gyermek)
4800 HUF
/ család
Egyéni kombinált belépő felnőtteknek
(Vaszary Galéria + Jókai Mór Emlékház)
3500 HUF
Egyéni kombinált belépő felnőtteknek
(Balatonfüredi jegy, Vaszary Galéria + Jókai Mór Emlékház)
1600 HUF
Egyéni kombinált belépő felnőtteknek
(Jókai Mór Emlékház + Vaszary Galéria + Vitorlázeum)
4800 HUF
Egyéni kombinált belépő felnőtteknek
(Balatonfüredi jegy, Jókai Mór Emlékház + Vaszary Galéria + Vitorlázeum)
2400 HUF
Csoportos kombinált belépő felnőtteknek
(Vaszary Galéria + Jókai Mór Emlékház, 10 főtől)
2800 HUF
/ fő
Csoportos kombinált belépő felnőtteknek
(Balatonfüredi jegy, Vaszary Galéria + Jókai Mór Emlékház, 10 főtől)
1400 HUF
/ fő
Egyéni kombinált belépő diákoknak
(Vaszary Galéria + Jókai Mór Emlékház)
1600 HUF
Egyéni kombinált belépő diákoknak
(Jókai Mór Emlékház + Vaszary Galéria + Vitorlázeum)
2400 HUF
Csoportos kombinált belépő diákoknak
(Vaszary Galéria + Jókai Mór Emlékház, 10 főtől)
1400 HUF
/ fő
Egyéni kombinált belépő pedagógusoknak
(Vaszary Villa + Jókai Mór Emlékház)
1600 HUF
Egyéni kombinált belépő pedagógusoknak
(Jókai Mór Emlékház + Vaszary Galéria + Vitorlázeum)
2400 HUF
Csoportos kombinált belépő pedagógusoknak
(Vaszary Galéria + Jókai Mór Emlékház, 10 főtől)
1400 HUF
/ fő
Egyéni kombinált belépő nyugdíjasoknak
(Vaszary Galéria + Jókai Mór Emlékház)
1600 HUF
Egyéni kombinált belépő nyugdíjasoknak
(Jókai Mór Emlékház + Vaszary Galéria + Vitorlázeum)
2400 HUF
Csoportos kombinált belépő nyugdíjasoknak
(Vaszary Galéria + Jókai Mór Emlékház, 10 főtől)
1400 HUF
/ fő
Kombinált belépő családoknak
(Vaszary Galéria + Jókai Mór Emlékház, 2 felnőtt + gyermek)
7700 HUF
/ család
Kombinált belépő családoknak
(Jókai Mór Emlékház + Vaszary Galéria + Vitorlázeum, 2 felnőtt + gyermek)
10500 HUF
/ család
Egyéni tárlatvezetés
3000 HUF
Csoportos tárlatvezetés
(4 főtől)
12000 HUF
/ csoport

A klasszikus avantgárd néhány legendás alakjának együtt eltöltött pillanatát eleveníti föl, és egyúttal a 21. század technológia alapú, mérnökök és programozók által írt művészettörténetének a lehetőségeit is bemutatja a kiállítás.


Huszonkilenc fényképet ismerünk abból a sorozatból, melyet a francia költő és filmrendező, Jean Cocteau az első világháború idején Pablo Picassóról és barátairól, az akkoriban Párizsban, a montparnasse-i művésznegyedben élő bohém asztaltársaságról – köztük Amadeo Modiglianiról, Max Jacobról és Moïse Kisling-ről, illetve Picasso szinte kizárólag ezekről a képekről ismert akkori szerelméről, egy Pâquerette nevű modellről – készített. A képek a Café de la Rotonde-ban és környékén, a Carrefour Vavin-en (a ma Picasso nevét viselő téren) néhány héttel azután születtek, hogy Cocteau hazatért a belga frontról és szinte bizonyos, hogy éppen a fotók készítése közben kérte fel Picassót – a képeken szintén feltűnő – Erik Satie-val közösen írt darab, a Gyagilev-féle Orosz Balett által később nagy sikerrel játszott Parade vizuális arculatának a megtervezésére, ami később a spanyol művésznek meghozta a végső elismerést. Ebben az értelemben Cocteau fotói mintegy dátumszerűen is határvonalat húznak egy korszak vége és egy újnak a nyitánya között, előkészítve azt az utat, amit később Picasso bejárt, és ami által a világ egyik legismertebb festője lett belőle. A Cocteau által készített sorozatra az elektronikus művészet úttörőjeként számon tartott, a new jersey-i Bell Telephone Laboratories-ban dolgozó Billy Klüver bukkant rá, amikor feleségével, Julie Martinnal együtt 1978-ban a Montparnasse-on élő művészeket ábrázoló fotók után kutatott a francia fővárosban.

 

A svéd származású, Monacóban született Billy Klüver, 1966-ban hozta létre munkatársával, a szintén elektromérnök Fred Waldhauerrel és két művésszel, Robert Rauschenberggel, illetve Robert Whitmannel együtt az Experiments in Art and Technology (E.A.T.) művészcsoportot New Yorkban. Ez volt a modernizmus történetében az első olyan kezdeményezés, ami a művészek és a mérnökök közös elképzelése alapján születő, a technológia jövőjét szem előtt tartó alkotások készítésére összpontosult. A mozgalommá szerveződő csoporthoz rövidesen több ezer művész és mérnök csatlakozott.


Billy Klüver a tudomány oldaláról, villamosmérnökként közelített a képzőművészeti alkotásokhoz. Ez érhető tetten abban is, ahogyan Jean Cocteau fényképeinek a vizsgálatában elmélyült. Rájött ugyanis arra, hogy Cocteau 6x8 cm-es negatívra, az édesanyjától kölcsönkapott fényképezőgéppel készült fotóinak a hátterében látható épületek árnyékai alapján, a Nap éppen aktuális állásából és a fény beesési szögéből kiszámítható a felvételkészítés pontos dátuma. A párizsi obszervatóriumban, a Bureau des Longitudes-nél végzett kutatásai, az adott napról fellelhető időjárási és csillagászati térképek, a helyszínen végzett mérések, illetve az eseményen résztvevők korabeli és későbbi feljegyzései alapján vált nyilvánvalóvá a képek készítésének időpontja: 1916. augusztus 12., délután fél egy és fél öt között.


Billy Klüver vélekedése, hogy a tudomány eszközeinek a segítéségével – látásunkat állandó tréningben tartva – többet megtudhatunk a körülöttünk lévő világról.


A francia művész alig egy évszázaddal ezelőtt, 1916-ban készült sorozata bár nem kívánt több lenni annál, mint amit egy baráti társaságról készült amatőr felvételektől elvárna az ember, és képei máig élő bája (köztük az első olyan ismert fotóval, amelyen Picasso mosolyra húzza a száját!) éppen a bennük rejlő spontaneitásnak köszönhető, jelentőségüket mégis aláhúzza készítőjük személye, időpontja, illetve az a fotótörténeti tény, hogy vélhetően ez volt az első, egy adott témáról készült olyan műtárgy-együttes, mely azon túl, hogy egy nyár végi párizsi délutánt eltöltő sorstársak együttlétét dokumentálta, egy történetet is el kívánt mesélni, s ily módon az egyes kompozíciók akár egy mozifilm kulcskockáiként is értelmezhetők voltak. Ez a narratív jelleg, mely a kompozíciók dramaturgiájában is megnyilvánult, Cocteau a kinematográfiával való későbbi kapcsolatát, A szép és a szörnyeteget (1946) vagy az Orfeuszt (1950) is megelőlegezte.

 

A kiállításon a budapesti Szépművészeti Múzeum gyűjteményében őrzött Picasso-műveken kívül hazai és amerikai magángyűjteményekben őrzött tárgyakat – festményeket, fényképeket, rajzokat, a kutatás során felhasznált dokumentumokat, korai videómunkákat – is láthat a közönség.