|
Cím: 1037, Budapest Kiscelli utca 108.
Telefonszám: (1) 388-7817, (1) 250-0304
E-mail: fovarosi_keptar@mail.btm.hu
Nyitva tartás: IV.1-X.31.: K-V 10-18
XI.1-III.31.: K-V 10-16 |
Belépő felnőtteknek
|
900 HUF
|
|
Belépő diákoknak
|
450 HUF
|
|
Csoportos belépő diákoknak
|
350 HUF
|
|
Belépő nyugdíjasoknak
|
450 HUF
|
|
Belépő családoknak
|
1300 HUF
|
/ család
|
Fotó
|
500 HUF
|
|
Videó
|
1500 HUF
|
Fukui Yusuke munkáinak befogadásához, Kiscelli múzeumban megrendezett kiállításának megértéséhez szeretnék egy fogalmat segítségünkre hívni, és ez pedig a „befogás”. Ezt egy erdészeti – vadgazdálkodási kifejezés, ami azt a tevékenységet írja le, amikor egy vadat, madarat jelölés vagy más célból, időlegesen elfognak, majd elengednek. A „befogást” az állat élőhelyének, repülési útvonalának, napi szokásainak alapos ismerete teszi lehetővé, ha úgy tetszik, az ember és az élőlény életszimbiózisán alapszik. Ezt a hasonlatot Yusuke munkáira használva azt kutatjuk, hogy a festő milyen „dolgot” szeretne megragadni festészetében, témáiban, a „Tesla-sorozatnak” nevezett kép együttesében. A válaszhoz több, művészi gondolkodását meghatározó kérdést kell tisztáznunk.
Az első ilyen, triviálisnak mondható kérdés az, hogy egy sok éve Magyarországon élő japán alkotó hogyan fejezze ki, vagy adoptálja azt a markáns kulturális kontextust, amit fiatal korából, Japánból magával hozott. Az utóbbi években az absztrakciónak azokat a lehetőségeit kutatta, amelyek a nézőben olyan asszociációkat keltenek, mintha növényi formavilágból, időjárási jelenségekből redukált vonalakat és színeket látna. A művész reakciója a felelősséghez kapcsolódik, ahhoz hogy munkáival közvetve vagy közvetlenül reagáljon az eseményekre, hogy jobbító szándékkal gyakorolja a művészetet, kommunikáljon a hazai és az „otthoni” közönséggel.
Kiscelli múzeumbeli kiállítása is egy kérdést dolgoz fel, de azt úgy, hogy egyszerre idézi a nyugati tudománytörténetet és a shintō hagyományt.
Yusuke Tesla című sorozata egyrészt a tudósnak, elektromossággal kapcsolatos filozófiájának, az energia levegőben való kisülésének költői, képi metaforája, másrészről azonban a Japán teremtés mítoszokhoz is kapcsolódik. A Shintō vallás szerint amikor Izanami és Inazagi, az első emberpár megteremtette a tengerben a Japán szigeteket, a tanok védelmére megalkotta Raijin-t is, a villámlás istenét. Ezt a viharfelhőkön lovagló félelmetes figurát is nagyfeszültségű kisülések veszik körül, jelképezve azt az erőt, ami a jó védelmezésére az igazak rendelkezésére áll. A kettős utalásrendszer két pólusként két identitást, Yusuke Fukui származását és jelenlegi élethelyzetét ötvözi. Az absztrakt expresszionizmust idéző vonalvezetés a szériában egyre inkább a rend, csomópontok kialakítása felé mozog. A képek egy filozófiai értelemben megragadhatatlan jelenség, az energia kisülés ábrázolási kísérletei.
A „befogás” fogalma, amit a bevezetőben használtunk, azért használható ennek a kísérletnek a szemléltetésére, mert a Tesla széria a látható és a láthatatlan határmezsgyéjének a megjelenítését célozza.
Petrányi Zsolt