Eseménynaptár
2024. március
26
27
28
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
2024.03.23. - 2024.03.23.
Kaposvár
2024.03.23. - 2024.03.23.
Budapest
2024.03.23. - 2024.03.23.
Eger
2024.03.22. - 2024.03.22.
Budapest
2024.03.22. - 2024.03.22.
Szombathely
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.03.15.
Szentendre
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.14. - 2024.03.15.
Fülek
2024.03.11. - 2024.03.11.
Balassagyarmat
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
2024.03.01. - 2024.08.31.
Szeged
2024.02.29. - 2024.04.30.
Herend
2024.02.23. - 2024.03.10.
Hódmezővásárhely
2024.02.22. - 2024.05.19.
Szombathely
Kiscelli Múzeum - Fővárosi Képtár - Budapest
A múzeum épülete
Cím: 1037, Budapest Kiscelli utca 108.
Telefonszám: (1) 388-7817, (1) 250-0304
Nyitva tartás: IV.1-X.31.: K-V 10-18
XI.1-III.31.: K-V 10-16
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2015.04.09. - 2015.05.31.
időszaki kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
900 HUF
Belépő diákoknak
450 HUF
Csoportos belépő diákoknak
350 HUF
Belépő nyugdíjasoknak
450 HUF
Belépő családoknak
1300 HUF
/ család
Fotó
500 HUF
Videó
1500 HUF

Fukui Yusuke munkáinak befogadásához, Kiscelli múzeumban megrendezett kiállításának megértéséhez szeretnék egy fogalmat segítségünkre hívni, és ez pedig a „befogás”. Ezt egy erdészeti – vadgazdálkodási kifejezés, ami azt a tevékenységet írja le, amikor egy vadat, madarat jelölés vagy más célból, időlegesen elfognak, majd elengednek. A „befogást” az állat élőhelyének, repülési útvonalának, napi szokásainak alapos ismerete teszi lehetővé, ha úgy tetszik, az ember és az élőlény életszimbiózisán alapszik. Ezt a hasonlatot Yusuke munkáira használva azt kutatjuk, hogy a festő milyen „dolgot” szeretne megragadni festészetében, témáiban, a „Tesla-sorozatnak” nevezett kép együttesében. A válaszhoz több, művészi gondolkodását meghatározó kérdést kell tisztáznunk.

Az első ilyen, triviálisnak mondható kérdés az, hogy egy sok éve Magyarországon élő japán alkotó hogyan fejezze ki, vagy adoptálja azt a markáns kulturális kontextust, amit fiatal korából, Japánból magával hozott. Az utóbbi években az absztrakciónak azokat a lehetőségeit kutatta, amelyek a nézőben olyan asszociációkat keltenek, mintha növényi formavilágból, időjárási jelenségekből redukált vonalakat és színeket látna. A művész reakciója a felelősséghez kapcsolódik, ahhoz hogy munkáival közvetve vagy közvetlenül reagáljon az eseményekre, hogy jobbító szándékkal gyakorolja a művészetet, kommunikáljon a hazai és az „otthoni” közönséggel.

Kiscelli múzeumbeli kiállítása is egy kérdést dolgoz fel, de azt úgy, hogy egyszerre idézi a nyugati tudománytörténetet és a shintō hagyományt.

Yusuke Tesla című sorozata egyrészt a tudósnak, elektromossággal kapcsolatos filozófiájának, az energia levegőben való kisülésének költői, képi metaforája, másrészről azonban a Japán teremtés mítoszokhoz is kapcsolódik. A Shintō vallás szerint amikor Izanami és Inazagi, az első emberpár megteremtette a tengerben a Japán szigeteket, a tanok védelmére megalkotta Raijin-t is, a villámlás istenét. Ezt a viharfelhőkön lovagló félelmetes figurát is nagyfeszültségű kisülések veszik körül, jelképezve azt az erőt, ami a jó védelmezésére az igazak rendelkezésére áll. A kettős utalásrendszer két pólusként két identitást, Yusuke Fukui származását és jelenlegi élethelyzetét ötvözi. Az absztrakt expresszionizmust idéző vonalvezetés a szériában egyre inkább a rend, csomópontok kialakítása felé mozog. A képek egy filozófiai értelemben megragadhatatlan jelenség, az energia kisülés ábrázolási kísérletei.

A „befogás” fogalma, amit a bevezetőben használtunk, azért használható ennek a kísérletnek a szemléltetésére, mert a Tesla széria a látható és a láthatatlan határmezsgyéjének a megjelenítését célozza.

Petrányi Zsolt