Eseménynaptár
2017. június
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
2017.06.26. - 2017.06.26.
Veszprém
2017.06.25. - 2017.07.14.
Budapest
2017.06.24. - 2017.07.23.
Zirc
2017.06.24. - 2017.07.31.
Nyírbátor
2017.06.24. - 2017.08.23.
Győr
2017.06.24. - 2017.09.03.
Budapest
2017.06.24. - 2017.07.23.
Veszprém
2017.06.24. - 2017.08.20.
Gyöngyös
2017.06.24. - 2017.09.16.
Budapest
2017.06.24. - 2017.08.31.
Győr
2017.06.24. - 2017.07.31.
Budapest
2017.06.22. - 2017.09.03.
Budapest
2017.06.19. - 2017.08.11.
Kaposvár
2017.06.02. - 2017.07.10.
Budapest
2017.04.28. - 2017.11.25.
Budapest
2017.01.18. - 2017.07.01.
Budapest
2014.09.01. - 2017.07.31.
Budapest
2012.03.01. - 2012.03.31.
Vác
2012.02.01. - 2012.02.29.
Miskolc
2012.01.22. - 1970.01.01.
Budapest
Városi Képtár - Deák Gyűjtemény - Székesfehérvár
Cím: 8000, Székesfehérvár Oskola utca 10.
Telefonszám: (22) 329-431
Nyitva tartás: K-V 10-18
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2012.04.20. - 2012.11.04.
festészet, hírességek, időszaki kiállítás, képzőművészet, Rippl-Rónai József
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Csoportos belépő
(10 főtől)
500 HUF
Belépő felnőtteknek
700 HUF
Belépő diákoknak
350 HUF
Belépő nyugdíjasoknak
350 HUF
A múlt évben volt Rippl-Rónai József születésének 150. évfordulója. A művész szülővárosa, Kaposvár emlékkiállítással ajándékozta meg a közönséget. Bebizonyosodott, hogy Rippl-Rónai olyan művész, aki sok évtizedes távlatból is képes fenntartani az élénk érdeklődést.

A sikeres évad nyomán Székesfehérváron létrejött tárlat fő gondolata a művész által megteremtett otthon kultusz. Rippl-Rónai József a 19. század végi, 20. század eleji magyar festészet forradalmi megújulást hozó egyénisége. Amit a festészetben modern irányzatnak nevezünk, annak ő volt az első hazai képviselője.

Emeljük ki a Rippl-Rónai képek feltűnően egybehangzó címeit: Édes jó anyám betegen; Ödön negyvenfokos lázban; A Kossuth imádó Ripli bácsi; Apám és Piacsek bácsi vörösbor mellett; Lazarine és Anella; Fenella; Zorka...

Csupa közeli, személyes vonatkozású toposz, mely által a művész otthona, magánélete rajzolódik ki. A "Piacsek bácsi" név olyan kód, amely egy körülkerített, de nem szigorúan lezárt világ kapuját nyitja. Az életműben tallózva nincsen hivatalában trónoló, közéleti szellemű, távolságtartó modell. Nincsen történelmi téma, helyette a mindent betöltő magán szférát találjuk. Ez a szellemiség abban a korban született - a hazai millennium közepette - amikor illendő volt a magánéletet szemérmesen takargatni. Irodalmunk is hasonló cipőben járt. Ady Endre rögtön felismerte és örömteli hangon üdvözölte Rippl-Rónaiban a rokon szellemet:

Büszke és irigy vagyok egy szép és nagyszerű úrra, akit Rippl-Rónai Józsefnek hívnak az emberek idelenn s az angyalok odafenn.… Ez az öreg, szép fiú bizonyos zseni, nagyon nagy ember s felséges életű. Még dekoráló hajlandósága is amellett szól, hogy szépíteni kívánja a világot, amelyre ez ráfér. Nem akarta, de az egész világ ismeri és elismeri minden valaki a világon. Hogy ilyen embert s éppen drága Franciaországunkban összeverdesett a háború? - sors. Bár úgy tudnék hinni és produkálni: élni, mint ez a majdnem svihákosan gyönyörű, de mindenesetre legelőkelőbb férfi.

Rippl-Rónai párizsi inspirációkra úgy tudott "szemérmetlen" lenni, hogy megőrizte az intimitás szentségét. Az őszintén feltárulkozó magatartás az egyik alapvető, sajátos vonása az ő művészetének.

Horváth János kurátor, Rippl-Rónai Múzeum, Kaposvár