2024.03.06.
Dobó István Vármúzeum

Egri vár bora 2024

2024.02.28.
Intercisa Múzeum

Ingyenes múzeumlátogatási alkalom

2024.02.26.
Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum

Süveges Rita lett az Eszterházy Arts Awart közönségdíjasa

PIM - Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet - Budapest
Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet
Cím: 1013, Budapest Krisztina körút 57.
Telefonszám: (1) 375-1184
Nyitva tartás: H,Sze 9-16: bábtár, emléktár, fotótár, hangtár, kézirattár, képzőművészeti gyűjtemény, kisnyomtatványtár, makett-gyűjtemény, szcenikai gyűjtemény, színlaptár,topográfia
H,Sze 9-16, P 9-14: videótár, tánctár, könyvtár, dokumentáció, központi adattár
2020.04.02.
PIM - Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet
divat, divattervezés, hír, művelődés, szabadidő, történet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
A viseletünk már évszázadok óta nem egyszerűen a második bőrünk, védelmünk hálója, sokkal inkább kommunikációink, üzeneteink színtere, hangulataink megformálásai, érzelmeink és lelki állapotaink kifejezései. Jelzünk és jeleket kapunk annak megfelelően, milyen formát, színvilágot álmodunk magunknak és megrendelőinknek, ugyanakkor lehetőség a megmutatkozásra, új projektek létrehozására, pénzügyi alapjaink megteremtésére.
70-es, 80-as évek divatja
Nem volt ez másképp akkor sem, amikor a tizenkilencedik század elejére, a világ első két tervezője, Worth és Poiret forradalmasította a divatot, megszabadítva a hölgyeket a fűző és az abroncs szabály-világától, és nem volt ez más az 1980-as években sem, amikor ismét a kényelem és a szabadidő hívó szavai teremtettek új- és újabb kollekciókat. A sport, különösen az aerobic-láz és ennek újra gondolt viseletei jelentették a hétköznapi és ünnepi öltözetek alapjait. Gondoljunk csak a 80-as évek lábszárvédőire, színes fejpántjaira, melyek elengedhetetlen kiegészítői voltak fitness öltözeteinknek, répa fazonú farmerjeinknek avagy sportcipőink megjelenésének. Rachel Zoe New York-i divattervezőt idézve: „A stílus az egyik módja annak, hogy elmondd ki vagy, anélkül, hogy megszólalnál.”

Emlékezzünk ikonikus filmjeink stílusaira, mint az Életben maradni táncfilm, a Flashdance, vagy a Dirty Dancing, avagy az akkori diákokat nagyon is megérintő Meglógtam a Ferrarival című film életérzéseire. Az indigókék-hasadással díszített farmerek, feliratos-mintás fehér pólók, a válltöméses bőrdzsekik, az anyagdíszítés és meghökkentő kombinációk kora ez, stílus béli sokszínűséggel, a megfizethető komfort és a konfekció, a pret a porter elérhetőségével, valamint a farmer divatjával, férfi és női viseletekben egyaránt. Az ikonikus válltömést, avagy vállpárnát számos cég úgy reklámozta, miszerint ettől nem csupán vállasabbak-feszesebbek lehetünk, hanem egyenesen a kiállásunkat jobbíthatja! A magabiztosságot sugallta a kreativitás és kevéske merevség kombinálásából, Wolfgang Joop által New Yokban alapított, mára kultusszá vált cipőmárka is.

A Vasárnapi újság már 1886-ban is így fogalmazott ruhakollekcióink üzenetéről, jelentőségéről: „küldjétek el nekem az összes ruhát, melyet egy nő egész életén át hordott, és megírom élettörténetét, ha szinte sohasem láttam és sohasem ismertem is.”

100 évvel később, az 1980-as divatot megidézve, és most 2020-ban plázáinkban újra látva, olyan fogalmak jutnak eszünkbe a szabadság öltözékbeli szimbólumairól, mint lezser lepelruhák, sportos nadrágok, ejtett vállú felsők, matróz stílusú, csíkos, kék-fehér unisex viseletek. Mindez most ezekben a válságos időkben új stílus elemmel bővül: előkerülnek a középkorból jól ismert orvosi maszkok modern változatai, vagy a királyi és lovagi viseletekre jellemző kesztyűk is. Most nagyon is ajánlott kesztyűs kézzel és a korábban csak házsártos asszonyokra jellemző arc-maszkokkal felszerelkezni!
Turnai Tímea