Eseménynaptár
2019. augusztus
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2019.08.22. - 2019.08.22.
Budapest
2019.08.20. - 2019.08.20.
Veszprém
2019.08.20. - 2019.08.20.
Szarvas
2019.08.20. - 2019.08.20.
Budapest
2019.08.18. - 2019.08.18.
Debrecen
2019.08.17. - 2019.08.17.
Budapest
2019.08.17. - 2019.08.17.
Veszprém
2019.08.15. - 2019.09.20.
Budapest
2019.08.10. - 2019.08.10.
Budapest
2019.08.10. - 2019.12.31.
Székesfehérvár
2019.08.03. - 2019.11.17.
Debrecen
2019.07.23. - 2019.11.06.
Budapest
2019.07.20. - 2019.11.10.
Kápolnásnyék
2019.07.19. - 2019.08.23.
Dunaújváros
2019.07.15. - 2019.09.16.
Budapest
2019.07.11. - 2019.10.31.
Békéscsaba
2019.07.10. - 2019.09.22.
Budapest
2019.07.01. - 2019.12.30.
Budapest
2019.08.10.
hír, műemlékvédelem
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Megkezdték a Belgium dél-nyugati országrészében található Tournai városának középkori eredetű vízi városkapujának bontását a kereskedelem megnövekedett igényeinek biztosítása érdekében. A háromlyukú híd íveit némileg megváltozatva, az eredeti kövek felhasználásával 2020 elejére építik vissza - közölte a helyi sajtó szombaton.

A tájékoztatás szerint a Scheldt folyó fölött átívelő, 13. századi gótikus hídon végzett munkálatok a két oldalsó ív szűkítésével, valamint a pillérek kismértékű vékonyításával a legnagyobb, középső ív körülbelül 1-1 méterrel való kiszélesítését teszik lehetővé. A szakemberek szerint a munkálatok eredményeként az új építésű, nagyobb vízkiszorítású, 2000 tonnás hajók is biztonsággal áthaladhatnak a városon, a vízi közlekedés serkentése pedig a klímaváltozás elleni küzdelem céljait is segíti, ugyanis a vízi teherszállítás kevesebb szén-dioxid-kibocsátással jár, mint a kamionforgalom.

Charles Deligne, a Belgium déli, Vallónia nevű, francia nyelvű országrészében található kereskedőváros Hadtörténeti Múzeumának kurátora szerint ilyen kialakítású vízi városkapuból mindössze három maradt fent Európában, és közülük a tournai-i a legrégebbi.

Emlékeztetett arra, hogy a híd íveit nem először építik át. A középkori építményt a második világháborúban az angol csapatok robbantották fel, majd 1946 és 1948 között, a középső ívet kiszélesítve építették újjá a vízi közlekedés akkori igényeinek megfelelően. A parton található két, 1281-ben, illetve 1304-ben épített, kerek alaprajzú, Thieulerie és Bourdiel névre keresztelt torony a világháborús sérülések javításától eltekintve eredetinek tekinthető. Ezeket nem érintik a helyi közösség és a belga lakosság körében vegyes érzelmeket, évek óta tartó vitákat kiváltó munkálatok.

Christophe Van Muysen, a héten kezdődött építkezés felügyelőjének tájékoztatása szerint a tornyok tetőszerkezetét előzetesen acélhevederekkel erősítették meg az esetleges károsodások elkerülése érdekében. Emellett mindkettőben rezgésérzékelőket helyeztek el, de az eddigi munkálatok során nem észleltek a szerkezetre veszélyes, határértéket meghaladó mozgásokat. Mint mondta, a boltíveket tartó pilléreket teljes mértékben elbontják. A két pillért a vízszint alatt nem kövek fogják alkotni, hanem egy, a folyó mészkőágyára 5 méter mélyen támaszkodó vasbeton szerkezet.

Az eredeti kövek felhasználásával is végzett munkálatok során a város emblematikus építményének számító, világörökségi védelem alatt álló híd ívei az eredetivel közel megegyező formájukat nyerik vissza már 2020 elejére. A Hollandia, Belgium és Franciaország közötti hajózási útvonal zavartalanságának biztosítását célzó építkezés a tervek szerint 2021 végére fejeződik be - közölte.

(MTI)