Eseménynaptár
2017. november
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
2017.11.19. - 2017.11.19.
Fehérvárcsurgó
2017.11.19. - 2017.11.19.
Kismaros
2017.11.17. - 2017.11.17.
Budapest
2017.11.17. - 2018.02.18.
Budapest
2017.11.14. - 2017.11.16.
Budapest
2017.11.14. - 2017.12.31.
Budapest
2017.11.03. - 2017.12.15.
Debrecen
2017.11.01. - 2018.03.31.
Mosonmagyaróvár
2017.10.30. - 2017.12.03.
Mosonmagyaróvár
2017.10.30. - 2017.11.30.
Kecskemét
2017.10.27. - 2017.12.21.
Ebes
2017.10.27. - 2017.11.30.
Makó
2017.10.27. - 2018.02.25.
Budapest
2017.10.27. - 2017.11.27.
Tiszafüred
2017.10.26. - 2018.01.21.
Sepsiszentgyörgy
2017.10.22. - 2017.12.31.
Debrecen
2017.10.11. - 2017.12.31.
Komló
2017.09.29. - 2017.12.21.
Kismaros
2017.09.26. - 2017.11.15.
Szekszárd
2017.09.01.
hír
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Több szabálytalanságot tárt fel a Néprajzi Múzeumnál és a Szépművészeti Múzeumnál elvégzett ellenőrzések során az Állami Számvevőszék (ÁSZ).

Az ÁSZ 2016-ban és 2017 első negyedévében elvégezte mind a 19 megyei hatókörű városi múzeum ellenőrzését, majd júliusban a Magyar Nemzeti Múzeum értékelését zárta le - emlékeztet az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményében a számvevőszék.

Most zárult vizsgálataiban az ÁSZ megállapította, hogy a belső irányítási rendszer a Néprajzi Múzeumnál nem, a Szépművészetinél azonban megfelelően biztosította a szabályszerű, átlátható és elszámoltatható közpénzfelhasználást.

A pénzügyi gazdálkodás mindkét intézménynél, a vagyongazdálkodás azonban csak a Néprajzi Múzeumnál volt megfelelő; a Szépművészetinél a mérlegek nem a valós helyzetet tükrözték. Az ellenőrzés megállapította, hogy egyik múzeum sem épített ki megfelelő védelmet a korrupciós veszélyekkel szemben, és gazdálkodásukban nem támasztották alá mérhető célok a közpénzfelhasználás eredményességét.

Mindkét múzeum irányítószerve 2012. május 13-ig a Nemzeti Erőforrás Minisztérium, ezt követően az Emberi Erőforrások Minisztériuma volt. Az ellenőrzés megállapította, hogy az irányító szerv szabályszerűen gyakorolta az alapítói, a munkáltatói, valamint az egyéb felügyeleti, ellenőrzési jogosultságokat.

A Néprajzi Múzeum belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése nem volt szabályszerű.

A kockázatkezelési rendszert kialakították, ám azt a 2013. év kivételével nem működtették. A kontrolltevékenységek során a gazdálkodási jogköröket nem megfelelően gyakorolták. Az információs és kommunikációs folyamatok kialakítása és működtetése összességében nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. A belső ellenőrzés kialakításáról és működtetéséről a jogszabályi előírásoknak megfelelően gondoskodtak - közölte az ÁSZ.

A Néprajzi Múzeum pénzügyi gazdálkodása összességében szabályszerű volt. Az elemi költségvetés készítése során betartották a jogszabályi előírásokat és a belső szabályzatokban foglaltakat, a bevételi és kiadási előirányzatok módosítása és átcsoportosítása megfelelt az előírásoknak. Beszámoló-készítési kötelezettségének az intézmény eleget tett.

A múzeum vagyongazdálkodása összességében szabályszerű volt; az állagmegóvási kötelezettségeit a jogszabályok figyelembe vételével teljesítette. Az intézmény rendelkezett vagyonkezelési szerződéssel, de az az ingatlanra vonatkozó vagyonkezelői jog tekintetében nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. A mérlegben kimutatott eszközök és források év végi értékelése és a leltározás, valamint a vagyonelemek hasznosítása szabályszerű volt.

A Néprajzi Múzeumnál az integritás kontrollrendszer kiépítettsége nem volt egyensúlyban a korrupciós kockázatok szintjével. A gazdálkodás folyamatában számszerűsített, mérhető célokat, célértékeket nem határoztak meg.
Az ÁSZ a Néprajzi Múzeum főigazgatójának nyolc javaslatot fogalmazott meg, akinek ezekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készítenie.

A Szépművészeti Múzeum belső kontrollrendszerének kialakítása és működtetése, a kontrollkörnyezet, valamint az információs és kommunikációs folyamatok kialakítása az ÁSZ szerint összességében szabályszerű volt. A kockázatkezelési rendszert csak 2013. október 15-től alakították ki, és 2015-től működtették.

A kontrolltevékenység működtetése - 2012-2014 kivételével - szabályszerű volt. A Szépművészeti Múzeum hiányosan teljesítette közzétételi kötelezettségét, de a belső ellenőrzés működése megfelelt az előírásoknak.

A múzeum pénzügyi gazdálkodása összességében szabályszerű volt. Az elemi költségvetés készítése során betartották a jogszabályi előírásokat és a belső szabályzatokban foglaltakat; a bevételi és kiadási előirányzatok módosítása és átcsoportosítása megfelelt a jogszabályi előírásoknak.

A Szépművészeti Múzeum beszámolókészítési kötelezettségének eleget tett. Az ellenőrzött időszakban készített beszámolók azonban nem feleltek meg a jogszabályi előírásoknak, mivel a múzeum azokban olyan állami tulajdonban lévő vagyonelemeket mutatott ki vagyonkezelt eszközként, amelyekre vonatkozóan nem rendelkezett vagyonkezelési szerződéssel, így a beszámolók mérlegei nem a valós képet tükrözték. Állagmegóvási kötelezettségeit az intézmény a jogszabályok figyelembe vételével teljesítette.

A Szépművészeti Múzeumnál sem volt egyensúlyban az integritás kontrollrendszer kiépítettsége a korrupciós kockázatok szintjével. A gazdálkodás folyamatában számszerűsített, mérhető célokat, célértékeket nem határoztak meg.

Az ÁSZ a Szépművészeti Múzeum főigazgatójának is nyolc javaslatot fogalmazott meg, akinek ezekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készítenie - áll az Állami Számvevőszék jelentésében.

(MTI)