Az 1960-1980-as évek afroamerikai művészetét bemutató nagyszabású tárlat nyílt a héten a londoni Tate Modernben. A Soul of a Nation: Art in the Age of Black Power című kiállítás célja, hogy bemutassa, mit jelentett fekete bőrűnek - még pontosabban fekete bőrű művésznek - lenni az 1963 és 1983 közötti időszakban az Egyesült Államokban - írta a BBC News.
"Évtizedek óta rendezünk kiállításokat az amerikai művészetről és felmerült a kérdés, hogy miért nem csináltunk még egyet az afrikai-amerikai művészetről" - mondta Mark Godfrey, a kiállítás kurátora. Hozzátette: "minden arra mutatott, hogy ennek a tárlatnak meg kell születnie, mivel nagyszerű művészekről van szó, akik jelentős munkát vittek véghez. Úgy éreztük, hogy fontos elmesélni annak a 20 évnek a történetét, amikor ezek az alkotók fontos kérdéseket tettek fel a +fekete esztétikára+ és annak jelentésére vonatkozóan".
A tárlaton látható az idén elhunyt Barkley Hendricks Icon for My Man Superman című festménye, amelyen egy fekete bőrű férfi látható supermanes polóban. A képet Bobby Seale politikai aktivista kijelentése inspirálta, amely szerint "Superman soha nem mentett meg egyetlen fekete bőrű embert sem".
A tárlaton helyet kaptak az 1960-as évek végén alakult, afroamerikai művészeket tömörítő AfriCobra nevű kollektíva egyik alapítója, Wadsworth Jarrell munkái, valamint a Black Art mozgalomban annak idején kulcsszerepet játszó, brit-guyana-i születésű, de New Yorkban élő Frank Bowling alkotásai, amelyek egyike, a Middle Passage most először hagyta el az Egyesült Államokat.
Godfrey szerint a tárlat csaknem 60 művész több mint 150 alkotását vonultatja fel, és a művek közül jó párat most láthat először a nagy-britanniai közönség. A szakembereknek nem sikerült az összes betervezett alkotást felkutatniuk a kiállításra. Phillip Lindsay Mason The Death Makers című munkájának hollétéről például maga az alkotó sem tud, ám a mű így is helyet kapott a tárlaton: kihagytak számára egy helyet a falon, hogy ezzel is hangsúlyozzák a jelentőségét.
Az október 22-ig látogatható Soul of a Nation című tárlaton szereplő alkotások egy részét az időszak meghatározó alakjai inspirálták, többek között Muhammad Ali, akinek Andy Warhol festette képét szintén kiállították.
A tárlat továbbá bemutatja, hogy miként jelent meg a művészet a korabeli amerikai utcákon és ízelítőt ad a fekete női mozgalom témájával foglalkozó művészek (Betye Saar) munkásságából is.
(MTI)