Célközönség meghatározása nélkül nincs hatékony stratégia. Hiszen ha nem tudjuk, hogy kinek szól a termékünk vagy szolgáltatásunk, akkor hogyan szólítsuk meg? Egy adott termék vagy szolgáltatás nem szólhat mindenki számára. Ahhoz, hogy a kommunikációnk célba érjen és sikeres legyen, tudni kell, hogy kiket akarunk megcélozni, és ezt milyen eszközökkel tehetjük meg a leghatékonyabb módon.
Első lépésben határozzuk meg a célközönséget!A célközönség meghatározásához demográfiai információkat használhatunk, a csoportosítás történhet nem, életkor, szakma, iskolai végzettség, családi állapot vagy lakóhely szerint is. Fontos a pontos meghatározás, mert az egyik csoportnál használt kommunikációs csatorna nem biztos, hogy hatékony a másiknál is. De ha tisztában vagyunk azzal, hogy kiket szeretnénk elérni, akkor az üzeneteink is célba érnek.
A célcsoport szegmentációjával időt, pénzt spórolsz, valamint stabilitást szerzel. Tudni fogod, hogy kiket szólítasz meg, és azt hogyan teheted meg. A SEO stratégia felépítése is könnyebb lesz, melyben segítségedre lehet a SearchBar
SEO szakértője. A célcsoport ismeretében azt is tudni fogod, hogy mi alapján választanak szolgáltatást vagy termékeket, így a marketinggel kapcsolatos kampány is célzottabb lehet.
Célközönség meghatározása a gyakorlatbanEgyedi értékesítési ajánlatokkal meg tudod magad különböztetni a piaci versenyben. A legegyszerűbb módja, ha beleképzeled magad a vásárlód bőrébe, hogy tudd, mik az igényei, elvárásai.
A legfontosabb kérdés, hogy a megcélzott vásárló problémáját hogyan tudod megoldani. Fontos, hogy kommunikálj a meglévő ügyfelekkel is, kérj visszajelzést tőlük. Ennek a legegyszerűbb módja, ha különböző kedvezményekkel, vagy apróbb ajándékokkal motiválod őket.
Nem elég csak a célcsoportra fókuszálni, hanem a versenytársakat is elemezni kell. Tanulmányozd a weboldalukat, a kommunikációjukat! Az online és az offline térben is meg kell ismerned a vásárlókat - a közösségi média felületeken kívül - valamint szervezz rendezvényeket, ahol személyesen is találkozhatsz velük!
A sikeres meghatározásAmikor célközönséget választasz, akkor vedd figyelembe, hogy sokkal meggyőzőbb kommunikációt tudsz folytatni a hozzád hasonló értékrenddel és érdeklődési körrel rendelkező emberekkel!
Más kommunikációt kell folytatnod a B2B és a B2C ügyfelekkel. Az utóbbi csoportnál érzelemdús kampányokkal tudsz eredményt elérni, míg a B2B ügyfelek részére a logikai megtérülést kell kidomborítani. De nem kell mindig éles határvonalat húzni, átfedés is megengedett bizonyos esetekben.
Válaszd ki jól az eszközöket!A Google Analytics adatai segítségedre lesznek a célcsoport meghatározásakor. Ne sajnáld az időt arra, hogy részletesen tájékozódj arról, kik töltik a legtöbb időt a weboldalon, miket néznek meg, és honnan érkeznek! A Google Ads Display Planner, a Google Consumer Barometer, a Facebook Audience Insight kiválóan használhatók a vásárlói személyiség megalkotásához.