2021.05.28.
Móra Ferenc Múzeum

Kedvenc virága várja majd Sisit Szegeden

2021.05.02.
Móra Ferenc Múzeum

Sisi-kiállítást hoz az újranyitás Szegedre

2021.02.04.
Móra Ferenc Múzeum

Új kiadványok Szeged ikonikus személyiségeiről

2021.11.30.
Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum

Tűzben edzett ősi japán szertartási edény

2021.11.25.
Magyar Mesemúzeum és Meseműhely

Zalán Tibor a Mesemúzeum új kulcsőre

2021.11.22.
Herendi Porcelánművészeti Múzeum Alapítvány

A Herendi porcelán mutatkozik be a Shanghai Képzőművészeti Múzeumban

Móra Ferenc Múzeum - Szeged
Móra Ferenc Múzeum, Szeged
Cím: 6720, Szeged Roosevelt tér 1-3.
Telefonszám: (62) 549-040
Nyitva tartás: H-V 10-18
2021.10.27.
hír, régészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Egy különleges, izgalmas terület: a víz alatti régészet a központi témája a Határtalan Régészet őszi számának. Kiderül, hogyan kutathatóak az elsüllyedt spanyol kincses hajók, honnan tudjuk, pontosan mikor süllyedt el a jamaicai Port Royal városa vagy milyen tárgyakat találtak a Lánchíd felújítása kapcsán a Dunában.
Régészek a víz alatt
A víz alatti régészet egy igazán különleges ága a régészetnek. A kezdetei a 20. század elejére esnek, de fontos szerepe volt a terület fejlődésében Jacques Cousteau-nak, aki az első modernebb búvárkészüléket 1942-ben tervezte meg. Mind nemzetközi szinten, mind pedig hazánkban komoly eredményei vannak a víz alatti régészeti munkának – ez a központi témája a Határtalan Régészet című magazin őszi számának.

Az elsüllyedt spanyol kincseshajók történetéről és feltárásuk dilemmáiról is olvashatunk a lapban. A hajókat roskadásig tömték arannyal és ezüsttel, majd így indultak útnak az anyaország felé – azonban nagyon sok a tengerbe veszett a hosszú út során. Az egykori Kincses Flotta hajói közül kiemelkedik a San Jose nevű, melyet 1708-ban süllyesztettek el. A hajó 340 tonna arany- és ezüstérmét, valamint 116 ládányi smaragdot szállított fedélzetén, melynek értéke mai árfolyamon több, mint 4000 milliárd forint lenne.

A Szent István csatahajó tragédiáját is megismerhetik az olvasók, mely az Osztrák-Magyar Monarchia részére épült, majd rögtön az első bevetésén elsüllyedt 1918-ban, a világháború időszakában. A hajót két olasz motorcsónak megtorpedózta, a test felborult és elsüllyedt, 89 áldozatot temetve hullámsírba. A roncsokra 1994-ben bukkantak rá, majd több éves víz alatti régészeti kutatás vette kezdetét.

A víz alatti régészeti parkok szintén egy különleges szeletét jelentik a régészetnek: külön engedéllyel és vezetéssel elsüllyedt városokat is meg lehet ismerni. Ilyen például a jamaicai Port Royal, mely hírhedt kalózfészek volt a 17. században. A kikötővárost óriási földrengés rázta meg 1692-ben, majd kétharmadát eltüntette az öbölben egy szökőár. Becslések szerint kétezren hallhattak meg azonnal, háromezren pedig a későbbi fertőzésekben. A víz alatti régészeti feltárás során különböző tárgyakat sikerült felszínre hozni – például egy zsebórát is, mely pontban 11 óra 43 perckor állt meg, így valószínűleg ekkor történt a katasztrófa. Az elsüllyedt város romjaihoz különleges engedéllyel akár le is lehet merülni.

Habár hazánk nem fekszik sem tengerek, sem óceánok partján, mégis itthon is folyik komoly víz alatti régészeti tevékenység. A folyóinkban, tavainkban kutatnak különböző fontos maradványok, roncsok után a szakemberek. Nemrégiben a Lánchíd felújítása kapcsán végeztek víz alatti feltárást a Dunában. A munka során két ágyúgolyót is találtak a budai rakpart előtt, melyek valószínűleg Buda 1686-os ostromához kötődhetnek.