2024.03.06.
Dobó István Vármúzeum

Egri vár bora 2024

2024.02.28.
Intercisa Múzeum

Ingyenes múzeumlátogatási alkalom

2024.02.26.
Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum

Süveges Rita lett az Eszterházy Arts Awart közönségdíjasa

2024.02.07.
Petőfi Irodalmi Múzeum

A 2024-es Térey-ösztöndíjasok

2024.02.07.
Laczkó Dezső Múzeum

Sikeres évet zárt a Laczkó Dezső Múzeum

2024.02.03.
Gyulai Almásy-kastély Látogatóközpont

Újabb bútoregyüttessel gazdagodott a gyulai múzeum

2014.10.20.
gazdaság, hír, közlekedés, rekonstrukció, szolgáltatás, vasút
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:

A tiszafüredi Hámori András Szakközép- és Szakiskola diákjainak keze munkája nyomán megújult a Tisza-tavi kisváros vasútállomásán harminc éve szoborként álló gőzmozdony.

 

A mozdonymatuzsálem megszépítését a helyi Főnix Televízió kezdeményezte, miután a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum tulajdonában lévő, kiállítási tárgyként nyilvántartott gőzös szerkezetét az eltelt évtizedek alatt az idő és emberi kéz egyaránt megrongálta, fémlemezei elrozsdásodtak, egy-egy darabját letörték, elvitték.


A felújításhoz szükséges összeget, mintegy 250 ezer forintot közadakozás útján gyűjtötték össze - mondta el Zobolyák András, a televízió főszerkesztője az MTI-nek. Emellett voltak más teendők is, így engedélyeket kellett beszerezni a múzeumtól és a MÁV-tól, a vasútállomás területén végzendő munkához névsorra volt szükség, sőt még munkavédelmi oktatást is kaptak a diákoknak - tette hozzá.


A mindenre kiterjedő előkészítés után a Hámori középiskola szerkezetlakatos és hegesztő tanulói szakoktatóik vezetésével külső gyakorlati oktatás keretében dolgoztak a mozdonyon. A korrodált fémlemezeket kicserélték, a hiányzó részeket pótolták. A lámpák egyikét például egy gyűjtő adományozta nekik. Végül teljes felületkezelés után a gőzös visszakapta eredeti, fényes fekete színét, a kerekek fehérek lettek, és a környezetét is kicsinosították.


A 76 éves mozdony "megfiatalodása" alkalmából október 22-én kis ünnepséget tartanak azoknak, akik így vagy úgy hozzájárultak a kezdeményezés valóra váltásához.


A Nyalókának becézett gőzmozdonyt a MÁVAG telephelyén gyártották 1938-ban. A 28,5 tonna súlyú erőgép maximális sebessége 70 kilométer volt óránként. A második világháború utáni jóvátételek során két évig a régi Osztrák Államvasutak Keleti Vasutak vonalain futott. 1948 októberében visszaérkezett Magyarországra, és ismét a MÁV tulajdonába került. Elsősorban dunántúli állomásokon vontatott, 1976. október 29-én döntöttek a leselejtezéséről. Működése 37 éve alatt 2,3 millió kilométert futott, majd 1984-ben került - mint kiállítási tárgy - Tiszafüredre.

 

(MTI)